دانستنی ها در مورد خواص انواع عسل

با تحقیق و اقتباس از مراجع خطّی و غیر خطّی طب سنتی

دانستنی ها در مورد خواص انواع عسل

با تحقیق و اقتباس از مراجع خطّی و غیر خطّی طب سنتی

افزایش اشتها

افزایش اشتها:

کسانی که دچار کمبود غذایی باشند و یبوست هم داشته باشند،یکی به دلیل دیر به دیر مدفوع در اثر تحریک مکانیکی اندک دستگاه گوارش و دیگری به دلیل کمبود موادغذایی،مشکل تغذیه‌ای مضاعفی خواهند داشت و عوارض سوءتغذیه با شدت بیشتری بر آن‌ها مسلط می‌شود. چنانچه این افراد مخلوطی از عسل و داروهای مسهل گیاهی را مصرف کنند با تحریک تخلیه‌ی مدفوع، امکان تحریک مکانیکی اشتها به وجود می‌آید که به علت افزایش اشتها و مصرف غذا، کمبودهای غذایی به طور نسبی رفع می‌شود.شایان ذکر است، کمبودهای ویتامینD سوخت و ساز فسفر و کلسیم را دگرگون می‌کند، در حالیکه کلسیم در غذای روزانه و ویتامینD  و فسفر در عسل وجود دارد لذا با خوردن عسل سوخت و ساز خوبی برای بدن به وجود خواهدآمد.

به هر حال برای افزایش اشتها، تجویزهای زیر صورت گرفته است که بهتر است با توجه به اطلاعات فوق و آگاهی از علت بی‌اشتهایی، ابتدا به تشخیص علل و عوامل بی‌اشتهایی پرداخت، سپس از این تجویزها استفاده کرد:

1- نوشیدن یک لیوان آب باران مخلوط با یک قا شق غذاخوری عسل یک ساعت قبل از غذا، سه نوبت در روز (هوای شهر تهران یا شهرهای بزرگ به دلیل آلوده بودن مصرف آب باران تا 3 ساعت پس از شروع بارندگی، آلوده و خطرناک است.)

2- یک قاشق عسل + یک پیاز پخته (دو بار در روز)

3- یک قاشق عسل + یک فنجان دم کرده‌ی 20گرم ساقه‌ی خشک و گلدار پونه‌ی کوهی در یک لیتر آب (قبل از هر وعده‌ی غذا)

4 + یک قاشق عسل + یک فنجان جوشانده‌ی 30گرم پوست خشک نارنج در یک لیتر آب (قبل از نهار و شام)

5-  مخلوط یک قاشق عسل + 30گرم سبوس گندم + یک لیوان شیر (دو بار در روز)

6- مخلوط یک قاشق عسل + یک لیوان شیر (دو بار در روز)

7- مخلوط یک قاشق عسل + یک لیوان جوشانده‌ی گیاهی مسهل ( طبق دستور خاص مصرف هر جوشانده‌ی گیاهی مسهل)

8- مصرف عسل + داروهای مسهل (طبق دستور خاص مصرف هر دارو توسط پزشک)

تقویت و چاق شدن بدن:

برای تقویت بدن و افزایش وزن افراد لاغر و ضعیف تجویزهای ذیل بسیار مفید و سودمند است:

1- یک قاشق عسل + یک قاشق سرکه + مقداری گوشت بریان شده (با نهار وشام به مدت 15روز یا بیشتر)

2- مخلوط مساوی از عسل + آب لیموترش و روغن ماهی ( یک قاشق بعد از هر وعده‌ی غذا) این مخلوط یک مکمل غذایی خوب است و مصرف طولانی مدت آن نیز بلامانع است. افراد سالمند می‌توانند از این مخلوط به مقدار یک قاشق چایخوری بعد از نهار و شام صرف کنند)

3- یک قاشق عسل + یک لیوان شیر ( بعد از صبحانه، نهار و شام)

4- نیم کیلو گرم عسل + کوبیده گردو یا مغز بادام (یک قاشق مرباخوری نهار وشام)

5- یک قاشق مرباخوری عسل + یک فنجان دم کرده و صاف کرده و30گرم ساقه‌ی گلدار آویشن در یک لیتر آب (3فنجان در روز برای رفع خستگی، ضعف و چاق شدن)

تقویت زن‌ها ی حامله و افزایش شیر زن‌های شیرده:

توصیه می‌‌شود که مادران دست کم در سه ماهة آخر آبستنی، علاوه بر غذاهای روزمره، روزانه مخلوطی از 2 تخم‌مرغ آب‌پز(تخم مرغ نباید هرروزتجویز شود)2لیوان شیر، 3 قاشق غذاخوری عسل، کوبیده‌ی 2 عدد گردو با 10عدد بادام و 30گرم خامه یا کره را در 3 قسمت مساوی پس از  صبحانه، نهار و شام میل کنند.

مصرف این مخلوط تؤام با خوردن سبزی‌ها،‌ میوه‌ها، پنیر،‌ ماست، گوشت و موادمعمولی در 3 ماهة آخر آبستنی و در دوران شیردهی، سلامت مادر و رشد مناسب جنین و نوزاد را تضمین می‌کند، چنانچه تغذیه مادر خوب نباشد و خون مادر موادغذایی کافی نداشته باشد کلسیم موجود در استخوان‌ها و دندان‌های مادر وارد بدن جنین می‌شود و به مصرف رشد استخوان‌های جنین می‌رسد. لذا دچار ضعف و کمبودهای غذایی می‌شود. در نتیجه مادر شیر زیادی نمی‌تواند تولید کند و لذا نوزادان آنها نیز دچار فقر غذایی خواهند شد.

امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام فرموده‌اند: شیر و عسل مواد حیاتی را در نطفه تقویت می‌کند، آنانکه از نعمت فرزند محرومند سزاوار است از شیر و عسل آمیخته بهم بنوشند.

تقویت اعصاب و رفع بی‌خوابی:

منیزیم عامل مهم متعادل کننده‌ی فشار خون، سازنده استخوان‌های محکم و دندان‌های سفت، برطرف کننده سنگ کلیه، تسریع کننده‌ی التیام زخم‌ها و کاهش دهنده کلسترول و عامل فعال اعصاب می‌باشد.

قبلاًتصور  می‌شد که تنها کلسیم  هادی اصلی جریان‌های عصبی می‌باشد و حال آنکه امروزه دانسته شده منیزیم میزان کلسیم را تنظیم می‌کند. [1]

1- نیم ساعت قبل از وقت خواب یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب بریزید و به هم بزنید و شربت عسل بنوشید. این شربت باعث آرامش اعصاب، انبساط عضلات و راحتی خیال می‌شود و شما را به خواب خوشی فرو می‌برد. پس از نوشیدن شربت عسل، در رختخواب دراز بکشید ( روی پشت بخوابید نه سینه) و ضمن مطالعه‌ی یک کتاب،‌ فکر خود را از پرت شدن به سمت موضوعات مختلف باز دارید. شربت عسل در حدود نیم ساعت بعد اثر می‌کند و خوابتان می‌گیرد. خوردن عسل به مقدار بیش از دو قاشق غذاخوری در روزبرای این مورد  توصیه نمی‌شود. البته خوردن عسل به مقدار 2قاشق غذاخوری در روز،گاهی باعث ایجاد جوش‌های ریز و خارش‌دار در بدن می‌شود. لذا به غیر تجویز درمانی عسل به مدت کوتاه و مقدار نسبتاً زیاد، اگر فردی مایل است همیشه از عسل استفاده کند، نباید بیش از 2قاشق چایخوری در روز عسل بخورد.  کارگران و ورزشکاران ممکن است بتوانند مقادیر بیشتری از عسل را تحمل کنند. به طور کلی مقدار مناسب مصرف عسل برای افراد سالم، بر حسب میزان و شدت فعالیت‌های بدنی آنها متفاوت است. لذا بهتر است از مقدار کم شروع شود و به تدریج افزایش یابد. چنانچه عوارضی مثل جوش زدن یا خارش در بدن ایجاد شود، شخص باید مقدار مصرف عسل را کم کند وانرا بامایعات فراوان مصرف کند                                                       2-یک تا دو قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب حل کنید؛ سپس یک قاشق غذاخوری سبوس گندم یا برنج را در آن به هم بزنید و در یخچال بگذارید تا به مدت 2 ساعت خیس بخورد. خوردن این مخلوط نیم تا یک ساعت قبل از خواب برای زود به خواب رفتن، خواب راحتی داشتن و تقویت اعصاب مفید است. زیرا عسل و هم سبوس حاوی موادمعدنی، ویتامین‌ها و بسیاری از موادغذایی لازم هستند و با خاصیت مسهلی که هر دو دارند،‌ از یبوست جلوگیری می‌کنند،‌ دفع را راحت می‌کند و باعث انبساط خاطر می‌شود.

3- برای درمان ناراحتی‌های عصبی ( تقویت اعصاب) و رفع هر نوع سوءتغذیه، 100گرم مغز گردو یا بادام یا 50گرم مغز گردو و 50گرم مغزبادام را بکوبید و آن را با100گرم سبوس برنج یا گندم مخلوط کنید و هر روز پس از صبحانه و پس از شام یک قاشق غذاخوری از مخلوط فوق را با یک قاشق مربا خوری عسل مخلوط کنید و آن را میل کنید. خوردن این مخلوط علاوه بر تقویت اعصاب و رفع سوءتغذیه، باعث رفع بی‌خوابی نیز می‌شود.

4-60 گرم ریشه‌ی سنبل الطیب ( علف گربه)‌ را در یک لیتر آب بریزید و آن را در یخچال بگذارید. هر شب قبل از خواب یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب سنبل‌الطیب حل کنید و بنوشید. سپس کتابی را بردارید و به سوی رختخواب بروید پس از نیم ساعت به خواب خوشی فرو می‌روید. این شربت به علت تسکین اعصاب و شل کردن عضلات شما، باعث زود به خواب رفتن شما و داشتن خوابی آرام می‌شود.

5- یک لیوان دم کرده‌ی بادیان ( انیسون) را پس از ولرم شدن با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و نیم ساعت قبل از خواب بنوشید. این شربت برای زود به خواب رفتن و نداشتن کابوس و خواب‌های متلاطم مفید است.

6- دو برگ سوسنبرتازه را در یک فنجان آب جوش به مدت 12 دقیقه دم کنید و بعد آن را صاف کنید و با عسل شیرین کنید و هر روز 4بار و هربار یک فنجان از آن را بنوشید.( این تجویز برای افرادی که مضطرب هستند و یا از تشنجات رنج می‌برند و یا ناراحتی اعصاب دارند.)

7- اسطوخودوس ( در طبیعت گرم و خشک) 5گرم آن را در آب جوش دم کرده و با عسل شیرین نمایید و بنوشید (برطرف کننده‌ی عصبانیت و زوال غم و اندوه.)



[1] مکانیسم این عمل چنین است: این دو فلز در بدن با بار مثبت‌اند همینکه با ذرات با بار منفی برخوردند جریان الکتریسیته‌ای تولید می‌نماید. و ذرات اسیدهای چرب بافت عصبی هستند، که همیشه دارای بار منفی می‌باشند. از این رو باید تدارک منیزیم و کلسیم برای عادی ساختن جریان الکتریسیته‌ای اعصاب دائماً تجدید گردد و گفتیم مواد لازم دیگر به مقدار کافی در غذای روزانه یافت می‌شود و این عسل است که از جمله خوراکی‌های دارنده‌ی منیزیم می‌باشد که می‌تواند هر روز به کمک اعصاب بشتابد. و آرامش عصبی برقرار سازد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد