دانستنی ها در مورد خواص انواع عسل

با تحقیق و اقتباس از مراجع خطّی و غیر خطّی طب سنتی

دانستنی ها در مورد خواص انواع عسل

با تحقیق و اقتباس از مراجع خطّی و غیر خطّی طب سنتی

بیماری‌های ریوی:

عسل حاوی آنتی‌بیوتیک‌ها است که با آنها خاصیت ضدعفونی کنندگی پیدا می‌کند. همچنین عسل با دارا بودن موادی چون اسانس تره‌بانتین، کافور و کاکوتی، ‌باعث آرامش ریه‌ها و تخلیه‌ی اخلاط چرکی ریه‌ها می‌شود. همانطورکه می‌دانید، بدن انرژی زیادی از دست‌رفته به بدن نرسد، مقاوت بدن در مقابل بیماری، کم می‌شود. از آن جا که عسل توسط بیماران مبتلا به امراض ریوی علاوه بر خواص فوق‌الذکر، باعث بالا بردن ذخایر انرژی بدن و افزایش قدرت بدن نیز می‌شود. براساس آنچه ذکر شد، کسانی که به بیماریهای ریوی، اعم از یک گرفتگی کم اهمیت صدا، سینه درد، سرفه وحتی سل مبتلا هستند، چنانچه به همراه داروهای تجویز شده توسط پزشک، عسل یا معجون‌های مختلفی از عسل را نیز به طور مرتب مصرف کنند، زودتر بهبود می‌یابند. لذا مصرف عسل به تنهایی؛ عسل رقیق شده‌ در آب جوشیده و یا ولرم یا سرد؛ عسل رقیق در شیر و مخلوط عسل و گلبرگ گل محمدی،‌ برای درمان سرفه،‌ گرفتگی صدا، بیماریهای عفونی ریه و سل ریوی سودمند است.

مخلوط یک استکان آب پیاز، یک استکان سرکه و دو استکان عسل به مقدار یک قاشق غذاخوری درهر دو ساعت، برای رفع سرفه، گرفتگی صدا و بیماری‌های ریوی مؤثر است. 


معالجه‌ی آسم:

پانزده تا شصت گرم ریشه‌های زنبق تازه یا خشک را در یک لیتر آب جوش بریزید و آن را روی آتش بگذارید تا دو دقیقه بجوشد. بعد، ظرف آن را از روی آتش بردارید و بیست دقیقه به حال خود بگذارید تا دم بکشد. بعد، آن را صاف کنید و با عسل شیرین سازید و هر ساعت دو قاشق سوپخوری از آن را مصرف کنید. جوشانده و دمکرده‌ی ریشه‌ی زنبق بحران‌های آسم را آرام می‌کند.

نسخه‌ی دیگر: پانزده تا سی گرم گل‌های خشک هزار چشم(هوفاریقون) را در یک لیتر آب جوش بریزید و دوازده دقیقه آن را دم کنید. بعد، صاف کرده و با عسل شیرین سازید هر روز دو یا سه فنجان از آن را بنوشید تا بحران‌های حملات آسم شما برطرف گردد. این دمکرده را برای معالجه‌ی برونشیت و سرماخوردگی نیز تجویز می‌کنند. 


درمان برونشیت:

  شصت گرم برگ‌های تازه یا خشک راج  را در یک لیتر آب سرد بریزید و یک شب بگذارید تا خوب بخیسد. سپس، ظرف محتوی آن را روی آتش بگذاریدبجوشد وسپس سرد شود و بعد آن را صاف کنید و با عسل شیرین سازید و در طول شبانه‌روز سه تا پنج فنجان از آن را بنوشید تا اگر مبتلا به برونشیت بودید شفا یابید.

 پانزده تا شصت گرم خشک شاخه زبان گنجشک را در یک لیتر آب سرد بخیسانید و بعد ظرف آن را روی آتش بگذارید تا بجوش آید و پنج دقیقه بجوشد. بعد آن را از وی آتش بردارید و صاف کنید و با عسل شیرین سازید و هر روز سه فنجان از آن را قبل از غذا بنوشید. این جوشانده برونشهای شما را پاک کرده و اگر در اثر برونشیت تب کرده‌اید تب شما را قطع خواهد کرد. 

دمکرده ریشه زنبق را بخورید تا شفا یابید. برای تهیه‌ی جوشانده‌ و دمکرده ریشه زنبق باید پانزده تا شصت گرم ریشه‌های تازه یا خشک زنبق را در یک لیتر آب جوش بریزید و ظرف محتوی آن را روی آتش بگذارید تا دو دقیقه بجوشد، بعد از روی آتش بردارید و بیست دقیقه آن را دم کنید، بعد صاف کنید و با عسل شیرین سازید و هر یک ساعت دو قاشق سوپخوری از آن را بنوشید. 

پنجاه و پنج گرم برگ و گل سیزاب را که خشک کرده‌اید در نیم لیتر آب سرد در ظرفی بریزید و آن ظرف را روی آتش بگذارید تا بجوش آید و چند دقیقه بجوشد. بعد، آتش زیر ظرف را خاموش کنید و بگذارید دو تا پانزده دقیقه دم بکشد. سپس، آن را صاف کنید و با عسل شیرین سازید و نیم‌ساعت قبل از صرف غذا یک فنجان از آن را بنوشید. جوشانده‌ی سیزاب بترتیبی که طرز تهیه و مصرف آن را در بالا دادیم درمان موثری برای برونشیت می‌باشد. 

پنجاه تا شصت گرم ریشه‌ی علف نقره‌ای را که خشک شده است با یک لیتر آب سرد در ظرفی بریزید و یک ساعت بحال خودش بگذارید تا خوب خیس بخورد بعد ظرف محتوی آن را روی آتش بگذارید تا با آتش ملایمی بجوش آید و پنج تا ده دقیقه بجوشد بعد آتش را خاموش کنید و بگذارید ده دقیقه دم بکشد، صاف کنید و با عسل شیرین سازید و هر روز چهار تا شش دفعه و هر دفعه نیم فنجان از این جوشانده را بنوشید. مصرف این جوشانده درمان برونشیت حتی برونشیت مزمن و آسم و تمام اختلالات مربوط به دستگاه تنفسی موثر است. 

بیست گرم گل و برگ گل ختمی را در یک لیتر آب جوش بریزید و دوازده دقیقه آن را دم کنید. بعد آن را صاف کرده و با عسل شیرین سازید و هر روزی سه فنجان از آن را بنوشید. این دمکرده برونشها را پاک کرده و سرفه را آرام خواهد کرد. جوشانده ریشه گل ختمی را مانند(سی تاچهل گرم ریشه گل ختمی دریک لیتراب خیسانده بعدازدوساعت دوازده دقیقه جوشانده) آنژین، پس از اینکه تهیه نمودید،‌با عسل شیرین کنید و هر روز سه فنجان از آن بنوشید و توجه داشته باشید که از سه فنجان تجاوز نکنید. همچنین می‌توانید شربت گل ختمی را مصرف کنید. طرز تهیه‌ی آن بشرح زیر است: 

پانزده تا بیست گرم ریشه خشک و قطعه قطعه شده گل ختمی را در نیم‌لیتر آب سرد بخیسانید و یک کیلو شکر به آن اضافه کنید و بگذارید بیست وچهار ساعت به همان حال باقی بماند. هر روز سه قاشق سوپخوری از این شربت را بنوشید.



بیماری‌های ریوی: 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد