دانستنی ها در مورد خواص انواع عسل

با تحقیق و اقتباس از مراجع خطّی و غیر خطّی طب سنتی

دانستنی ها در مورد خواص انواع عسل

با تحقیق و اقتباس از مراجع خطّی و غیر خطّی طب سنتی

بیماری‌های عصبی

بیماری‌های عصبی:

اثر مفید مصرف عسل روی دستگاه اعصاب از روزگاران قدیم جزء اعتقادات عوام بوده‌است و امروز معالجه برخی امراض عصبی، مثل تشویش، اضطراب، بی‌خوابی و انقباضات تشنجی عضلات با مصرف عسل مورد تأیید برخی پزشکان قرار گرفته است. مصرف عسلی که به آن اسید گلوتامیک اضافه شده باشد، برای درمان برخی عوارض دستگاه مرکزی اعصاب توصیه شده‌است.

وجود ویتامین D در عسل موجب تنظیم جذب کلسیم و فسفر می‌شود که یون‌های این عناصر با کار اعصاب رابطه دارند. همچنین عسل  چربی‌های جدار عروق را تحلیل می‌برد و از تصلب شرایین ممانعت می‌کند و نرمی عروق را حفظ می‌کند که این امر موجب افزایش بازده جذب در عروق و رسیدن موادغذایی فراوان به مغز و اعصاب می‌شود که حاصل آنها تقویت حافظه است. لذا مصرف عسل در افراد جوان و مسن باعث تقویت حافظه و در سالمندان مبتلا به فراموشی، باعث کاهش آثار بیماری فراموشی می‌شود.

علی هذا برای رفع ناراحتی‌ها و زخمهای معده، روده‌ها و اثنی‌عشر خوردن عسل همراه با برخی مواد دیگر به صورت تجویزهای زیر توصیه می‌شود:

1- حلوای آرد گندم، عسل و زعفران برای تقویت کار معده

2- گرد بالنگ با عسل برای تقویت کار معده و روده‌ها

3- مخلوط شیر و عسل برای تقویت عمومی بدن و کار دستگاه گوارش

4- 5 مخلوط مساوی از عسل و انجیر برای درمان زخم معده    

5- دو فنجان جوشانده‌ی صاف شده برگ ریشه کاسنی با عسل قبل از صبحانه

6-  شربت عسل در آب ولرم یا معمولی برای رفع درد و ناراحتی

7- برای درمان نفخ معده و دستگاه گوارش، خوردن یکی از این مخلوط‌ها:1- سیاهدانه با عسل یا کره با عسل 2_گرد زینان با عسل یا گرد بالنگ با عسل مفید است.

8- مصرف یک قاشق عسل قبل از صبحانه برای درمان ترش کردن معده، آبریزش دهان، آروغ زدن و کلاً سردی مزاج تا رفع کامل مشکل توصیه میشود.

9- برای درمان ورم معده، ورم روده و یبوست، 8 قاشق غذاخوری گرد ریحان را در یک لیتر(4لیوان) آب دم کنید و هر لیوان آن را همراه با یک قاشق مرباخوری عسل به تدریج در طول یک روز بنوشید. پس از مصرف 16 لیوان در طول 4روز در صورت نیاز تا 2روز دیگر تکرار کنید.

10- برای دفع کرم آسکاریس، 8 گرم گرد گل بومادران را با 100 گرم عسل مخلوط کنید و در یک نوبت قبل از صبحانه مصرف کنید.

11- برای دفع کرم کدو در افراد بالغ: الف-75گرم مغز تخم کدو را بکوبید و پس از اختلاط با 100 گرم عسل، دریک نوبت و قبل از صبحانه مصرف کنید. ب-100گرم عسل را با یک فنجان آب پونه و مقداری نمک مصرف کنید.

12- برای دفع کرم کدو در کودکان 40گرم مغز تخم کدو را بکوبید و آن را با 30 گرم عسل مخلوط کنید و به جای شام و قبل از خواب به کودک بخورانید.

ب- دو حب سیر متوسط را در یک لیوان شیر بجوشانید و آن را با یک قاشق عسل شیرین کنید و قبل از خواب به کودک بخورانید.

13- عسل ملین است و قندهای موجود درآن به مراتب بهتر از قند یا شکر معمولی در بدن مصرف می‌شوند. افراد مبتلا به یبوست مزمن، با مصرف دو لیوان شیر و عسل یا دو لیوان آب گرم و عسل در روز، از کندی تخلیه مزاج راحت می‌شوند.

در مورد زخم معده و زخم اثنی‌عشر بایستی صبح ناشتا یک قاشق سوپخوری عسل بخورند تا یک ساعت هیچ چیز میل ننمایند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد