دانستنی ها در مورد خواص انواع عسل

با تحقیق و اقتباس از مراجع خطّی و غیر خطّی طب سنتی

دانستنی ها در مورد خواص انواع عسل

با تحقیق و اقتباس از مراجع خطّی و غیر خطّی طب سنتی

گلو درد و رفع سرفه

گلو درد و رفع سرفه:

1- برای تسریع التیام ورم لوزه‌ها (گلودرد) و سرفه‌های سخت که گلو و حنجره را به شدت ناراحت می‌کند،‌ به مدت دو هفته هر روز سه بار و در هر نوبت   4 قاشق چایخوری عسل را به آرامی میل کنید. همراه با داروهای تجویز شده توسط پزشک، مصرف عسل طبق تجویز فوق،‌ باعث بهبود سریع‌تر بیماری می‌شود. در این تجویز، عسل با آنتی‌بیوتیک‌هایی که دارد،‌ در از بین بردن عوامل میکروبی عفونت‌زا به اثرات داروهای تجویز شده توسط پزشک کمک می‌کند. همچنین عسل باعث بیشتر شدن خروج اخلاط و سرعت بهبود می‌شود. ضمناً موادغذایی فراوان موجود در عسل، مقاوت بدن را در مقابل آثار تخریبی میکروبها و ویروسها بالا می‌برد.

2- آب برگ کلم قرمز به مقدار یک استکان به همراه یک قاشق غذاخوری عسل به مدت یک هفته، دو نوبت در روز، برای رفع ناراحتی‌های سینه و سرفه مفید است.

3- برای رفع سرفه، 4 قاشق چایخوری عسل را به آرامی میل کنید. برای بهبود بیماری سرفه‌زا، مصرف عسل را با یکی از 3 روش مذکور،‌ دست‌کم 3 بار در روز و به مدت 10 روز ادامه دهید. قطع سریع سرفه، آبریزش بینی،‌ خارش گلو، اخلاط سینه و تب احتمالی نشانه بهبودی کامل نیست. داروهای تجویز شده توسط پزشک و عسل باعث تسکین درد، سرفه،‌ خارش گلو و دیگر علایم می‌شود. بنابراین، از زمان شروع مصرف دارو و غذای دارویی تا تمام شدن کل آنها باید به مصرف ادامه دهید. خواه علایم بهبودی حاصل شده‌باشد یا نشده‌باشد، به هر حال ادامه مصرف عسل تنها، به مقدار3 قاشق در 3 نوبت از روز به مدت یک ماه،‌ یک عمل اطمینان بخش برای تقویت بدن شما پس از بیماری محسوب می‌شود. (افراد سالمند، به خصوص افرادی که قند خون آنها بالاست، باید عسل را تحت نظر پزشک مصرف کنند.)

4- یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب پرتقال یا آب لیموترش حل کنید و 3 نوبت در روز بنوشید. این نوشیدنی به علت در برداشتن مقداری آنتی‌بیوتیک و مقادیر زیاد ویتامین ث و سایر ویتامین‌ها و موادمعدنی به عنوان مکمل داروهای تجویز شده توسط پزشک برای تسریع التیام انواع سرماخوردگی‌ها، گلودردها، عفونت‌های گلو و شش‌ها و سرفه بسیار مفید و اثربخش است. (این نوشیدنی نشاط‌آور هم می‌باشد.)

5- یک قاشق غذاخوری آب پیاز مخلوط با یک قاشق غذاخوری عسل، سه نوبت در روز به مدت دو هفته، به همراه داروهای تجویز شده توسط پزشک برای درمان سیاه‌سرفه،‌گلودرد، عفونت چرکی شش‌ها و به حالت اول برگشتن صدا مفید است.

6- شلغم را با بخار آب  بپزید و 3نوبت در روز به مدت 10روز در هر وعده دو شلغم متوسط را با یک قاشق مربا خوری عسل میل کنید. مصرف شلغم و عسل به همراه داروهای تجویز شده توسط پزشک، برای تسریع بهبود گلودرد، سینه‌درد (التهاب عفونی شش‌ها)، سرفه وتغییر صدا بسیار سودبخش است.

نکته: از جوشاندن و حتی داغ کردن عسل پرهیز کنید،‌ زیرا ضمن جوشاندن، ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ موجود در عسل از بین می‌رود.)

7-کوبیده مغز بادام یا فندق به مقدار یک قاشق چایخوری با یک قاشق غذاخوری عسل در 3نوبت از روز به مدت 10روز، برای درمان سرفه‌های کهنه، سینه‌درد مزمن و تسریع خروج اخلاط سینه و رفع سرفه بسیار مفید است.

8- یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب هندوانه حل کنید. پس از صبحانه، نهار وشام به مدت یک هفته، یک لیوان آب هندوانه و عسل را بنوشید. این نوشیدنی خلط‌آور است. و برای درمان سینه‌درد، سرفه و سنگ کلیه مفید است.

9- یک لیتر آب را به جوش آورید و 30گرم گل بنفشه در آن دم کنید و آن را صاف کنید. پس از صبحانه، نهار وشام یک قاشق غذاخوری عسل را در یک فنجان دم‌کرده گل بنفشه هم بزنید و بنوشید. این نوشیدنی برای رفع سرفه‌های سخت مفید است.

10- یک لیتر آب را به جوش آورید و 60گرم گل کلم را در آن دم کنید. یک قاشق غذاخوری عسل را در یک فنجان دم‌کرده گل کلم حل کنید و آن را  3 نوبت در روز بنوشید. این دم کرده‌ی عسل‌دار برای نرم کردن سینه و دفع فراوان اخلاط و تسریع مدت درمان بیماری‌های عفونی ریه‌ها و گلو و قطع سرفه بسیار مفید است.

11- روزانه 3بار و هر بار 6عدد انجیر رسیده را با یک قاشق غذاخوری عسل صرف کنید. این تجویز به همراه داروهای تجویز شده توسط پزشک برای تسریع درمان گلودرد مفید است.

12- غرغره‌ آب لیموترش، عسل و آب جوشیده سرد شده، 10 بار در روز به مدت 3 روز به همراه مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک، برای درمان گلودرد بسیار مفید است. برای تهیه محلول غرغره، 5قاشق غذاخوری آب لیموترش و3قاشق غذاخوری عسل را در نیم لیتر آب جوشیده سرد شده بریزید و حل کنید.

13- شلغم یا کدوحلوایی پخته شده با بخار همراه با یک قاشق غذاخوری عسل، 3 بار در روز به مدت یک هفته، توأم با داروهای تجویز شده توسط پزشک، برای نرم کردن سینه، دفع اخلاط چرکی، التهاب و عفونت شش‌ها، قطع سرفه و اصلاح خشونت صدا مفید است. در هر نوبت مصرف، می‌توانید به اندازه یک شلغم بزرگ یا به اندازه‌ی آن از کدو همراه عسل صرف کنید. مصرف شلغم و کدو حلوایی با هم و توأم با عسل بهتر است. [1]

توجه: مصرف شلغم،کدو، ترب سیاه، کلم و انواع مختلف سبزی‌ها و میوه‌ها، ترجیحاً به صورت خام و در صورت تمایل به صورت پخته (به خصوص پخته شده با بخار) تؤام با عسل به همراه داروهای تجویز شده توسط پزشک، برای انواع سرماخوردگی، گلودرد، برونشیت(‌التهاب به شش‌ها)، دفعه اخلاط سینه وقطع سرفه مفید است. برخی از سبزی‌ها که خوردن پخته‌ی آنها ممکن نباشد،‌ می‌توان آنها را آبگیری کرد و آب آنها را تؤام با عسل مصرف کرد یا آنها را با بخار پخت و با عسل صرف کرد.

تنگ نفس(آسم):

1- 100گرم ریشه‌ی سنبل الطیبت را در یک لیتر آب بریزید و آنها را 12 ساعت سربسته نگهدارید. پس آن را صاف کنید و قبل از غذا، یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آن را حل کنید و بنوشید. مبتلایان به آسم می‌توانند در هر نوبت عود کردن تنگ نفس خود، از این نوشابه استفاده کنند تا تنگ نفس آنها بهبود یابد.

2- برای رفع تنگ نفس و باز شدن مجاری تنفسی،‌ می‌توان از بخور عسل استفاده کرد. برای این کار 2 لیوان آب را در یک قابلمه کوچک به جوش آورید. پس 2 قاشق غذاخوری عسل را در آن بریزید و به هم بزنید تا حل شود. بعد با کم کردن شعله و انداختن یک پارچه روی سر خود،‌ بخار حاصل را به مدت 5دقیقه استنشاق کنید. بخور عسل موجب باز شدن مجاری تنفسی شما می‌شود. بخور عسل را می‌توانید در هر نوبت عود کردن تنگ نفس انجام دهید و لااقل برای مدتی خود را راحت کنید. برخی نوشته‌ها حکایت از درمان قطعی تنگ نفس با بخور عسل می‌کنند.

(عسل حاصل از لاواند lavand ضد تشنج و ضد رماتیسم بوده و برای آسم و سیاه‌سرفه و لارنژیت و گریپ مؤثر است.) زیرا هر نوع عسلی که مربوط به ناحیه‌ی مخصوصی باشد که گیاهان ویژه‌ای داشته باشد. قدرت شفابخشی آن بر یک نوع از بیماری‌ها بیشتر است.

تصلب شرایین، کم‌خونی و فشار خون:

1- خوردن یک قاشق غذاخوری آب پیاز مخلوط با یک قاشق غذاخوری عسل در هر نوبت از روز (بعد از نهار و شام) برای تحلیل چربی‌های سخت شده در دیواره‌ی سرخرگهای مغزی و درمان سختی دیواره‌ی سرخرگها (تصلب‌شرایین) و جلوگیری از سکته مغزی مؤثر است.

2- آب سبزی‌ها (اسفنج‌،‌ تره،‌ جعفری، هویج، ترب‌سیاه، کرفس،‌کاهو و غیره) و آب انواع میوه‌ها (سیب،‌گلابی،‌ به،‌ انار و غیره) حاوی مقادیر فراوان ویتامین‌ها و موادمعدنی هستند. آهن جزیی از هموگلوبین است و کمبود آن سبب کاهش هموگلوبین و کاهش ساخته‌شدن گویچه‌های قرمز و کم خونی می‌شود. ویتامین ب12 برای خون سازی ضروری است وکمبود آن سبب ایجاد کم خونی کشنده می‌شود. از طرفی آب سبزی‌ها و میوه‌ها (به خصوص سبزی‌ها)‌ حاوی تمام ویتامین‌ها و موادمعدنی ضروری است. بنابراین برای رفع کم خونی،‌ مصرف یک فنجان آب سبزی‌ها یا آب میوه‌ها با یک قاشق غذا خوری عسل در هر نوبت از روز به مدت 20 روز و در ادامه سبزی و میوه کافی در غذای روزانه، باعث درمان کم خونی وجلوگیری از بروز مجدد کم خونی می‌شود.                         [2]    3-مصرف یک عدد پیاز متوسط پخته با یک قاشق غذاخوری عسل در هر نوبت سبب کاهش فشار خون می‌شود.



[1] برای پختن شلغم و کدو یا چیزهای دیگر با بخار می‌توانید مقدار لازم از آنها را پس از شستن درون یک آبکش  بگذاریدسپس در یک قابلمه بزرگتر از آبکش به اندازه 2بند انگشت آب بریزید و آن را روی شعله‌ی آتش قرار دهید پس یک سنگ تمیز که بزرگی آنها بیشتر از 3بند انگشت باشد در آن قابلمه قرار دهید، به طوری که آب به اندازه یک بند انگشت پایین‌تر از آنها باشد. پس آبکش حاوی شلغم یا کدو را روی سنگ‌ها گذاشته و درب قابلمه را بگذارید و شعله‌‌ی آتش را روشن کنید. پس از جوش آمدن شعله را کم کنید. در این روش بدون اینکه آب با شلغم و کدو در تماس باشد،‌ آنها با بخار آب پخته می‌شوند. برای پختن میوه‌ها و سبزی‌ها با بخار می‌توانید از ظروف مخصوص بخارپز استفاده کنید که با آنها نیازی به قرار دادن سنگ در آب یا آبکش نخواهدبود. این ظروف یک توری یا آبکش پایه دارند که مواد پخته شدنی با بخار و بدون تماس با آب در آن پخته می‌شود. مزیت پختن با بخار نسبت به پختن در آب این است که در پختن با بخار، تمام مواد غذایی در مواد پختنی محفوظ می‌ماند. اما در صورت پختن در آب،‌ مقدار زیادی از مواد غذایی وارد آب پخت می‌شود که در بیشتر موارد، خوردن آب پخت مطلوب نیست، به طور مثال، وقتی شما شلغمی یا کدو را در آب می‌پزید، هرگز مایل نیستید که آب پخت آنها را نیز بنوشید، حال آنکه مقدار قابل توجهی از مواد مقوی شلغم یا کدو وارد آب پخت می‌شود.

[2] بعد از غذا چای مصرف نشود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد