دانستنی ها در مورد خواص انواع عسل

با تحقیق و اقتباس از مراجع خطّی و غیر خطّی طب سنتی

دانستنی ها در مورد خواص انواع عسل

با تحقیق و اقتباس از مراجع خطّی و غیر خطّی طب سنتی

بهداشت و سلامت چشم

بهداشت و سلامت چشم:

در منابع طب سنتی عسل نیز از جمله درمان برای ناراحتیهای چشم ذکر شده است. به طوری که آمده در زوال عنبیه چشم و نوعی از قرحه قرنیه چشم و شعر منقلب (بازگشت مژه به داخل چشم) و زاید پلک و نوعی قمل الاجفان (گل مژه) عسل به نحوی و طرزی خاص مورد استعمال داشته است.

امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در این مورد فرموده‌اند: (الطیب نشره و الرکوب نشره و النظر الی الخضره نشره) و چون ( النشره) رابخواهیم ببینیم چه معنایی دارد ( النشره مایزیل الهوم و الاحزان التی یتوهم النشره بالضم العلاج). (از بین رفتن غم و اضطراب)

همانطور که ملاحظه کردید حضرت خوردن عسل را ردیف نظر به سبزه کردن آورده‌اند که حزن و اندوه را از دل بیرون می‌کند و به انسان مسرت و نشاط می‌بخشد.

اما چرا عسل مسرت‌آور است؟ وقتی قلب و شرایین و اوره خوب بود و اعصاب با اعتدال و همه انتهاها و زوایا و احشاء در نتیجه‌ی خوب تغذیه و مشروب شدن اداره شد چرا مسرت بخش نباشد؟

موارد زیر برای کاهش ناراحتی‌ها،‌ عوارض و بیماری‌های چشمی با عسل یا مخلوط عسل و مواد دیگر توصیه شده‌است:

1- مالیدن آب‌زیره مخلوط با عسل به پلک چشم برای درمان خارش چشم.

2- مالیدن عسل یا مخلوط عسل و آب پیاز به پلک و چکاندن آن در چشم برای رفع خارش پلک چشم، آبریزش و شفاف شدن قرنیه.

3- چکاندن مخلوط آب رازیانه تازه و عسل در چشم یا خوردن آن توسط کودکان و بزرگسالان برای آبریزش چشم، و شفاف شدن قرنیه.

4- چکاندن مخلوط عصاره‌ی شقایق و عسل در چشم برای رفع لکه‌ی سفیدی چشم.

5- چکاندن 3 تا 4 قطره عسل زیر پلک چشم برای رفع تورم چشم.

6- برای تقویت سوء چشم و دفع آبریزش چشمی، آب رازیانه تازه را بجوشانید تا کف کند. سپس کف آن را با عسل مخلوط کنید و در چشم بچکانید.

7- چکانیدن مخلوط شیره‌ی انجیر و عسل در چشم برای رفع لکه‌ی سفید در چشم و قطع آبریزش.

8- شستشوی چشم به منظور خارج کردن مواد خارجی از آن و قطع خارش با محلول ساخته شده از یک قاشق سوپخوری عسل در یک لیوان آب جوشیده‌ی ولرم شده.

9- در درون یک ظرف آب گرم یا روی حرارت ملایم کمی عسل را ذوب کرده پس از سردشدن یک قطره‌ی آن را در چشم بچکانید بهترین درمان بهم خوردگی چشم است، همچنین در صورتیکه عسل را با آب مخلوط کنید برای چشم نوزادان بسیار مفید است.

سلامت رفتار کودکان:

مصرف روزانه‌ی30 تا40گرم عسل (3قاشق چایخوری در سه نوبت از روز) توسط کودکان، آنها را شاداب نگه می‌دارد و به حفظ سلامت یا رفع برخی بیماریهای آنها کمک مؤثری می‌کند. زیرا گلوکز موجود در عسل باسرعت وارد خون می‌شود و توسط خون

به تمام  سلول‌‌‌های بدن می‌رسد و در سلول‌ها می‌سوزد و انرژی تولید می‌کند و مصرف آن در سه نوبت از روز شادابی کودکان را در طول روز فراهم می‌کند.

عسل به علت داشتن آهن بالا بالطبع قدرت افزایش هموگلوبین در خون، در رفع کم خونی بچه‌ها مفید است. همچنین به علت خواص ضدعفونی کنندگی، مصرف عسل برای درمان اسهال خونی خفیف کودکان مفید است. مصرف عسل در جلوگیری از شب‌اداری کودکان نیز مفید است. زیرا غلظت خون را بالا می‌برد و مقدار کمتری از آب خون در هنگام شب توسط کلیه‌ها جذب می‌شود، مصرف عسل با شیر نوزدانان به جای شکر بسیار مفید است و اثر آن وقتی نوزاد از شیر مادر محروم باشد، بهتر مشخص می‌شود.

عسل خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد، به ویژه برای ضدعفونی و التیام زخم‌ها و برفک دهان و گلوی اطفال، به صورت مزمزه یا قرقره یا اینکه مخلوطی از عسل و آب‌لیمو بر برفک کودکان مالیده شود بسیار مفید است.

کودکانی که مرتب با1 تا 2 قاشق چایخوری عسل در روز تغذیه شوند،‌ نفخ نمی‌کنند و از رشد بهتری برخوردارند. عسل علاوه بر خواص غذایی و دارویی، خاصیت آرام‌کنندگی کودکان پر جنب و جوش و زود به خواب رفتن آنها را نیز دارد.

همچنین نزد کودکان عصبی‌ای که عادت به جویدن ناخن دارند خوردن عسل مفید است.( و یا کودکانی که اغلب هیجانی‌اند یا انگشت می‌مکنند و بد حرف می‌زنند) نزد کودکانی که کمتر عصبانی‌اند دادن یک قاشق قهوه‌خوری عسل قبل از خواب برای خوب خوابیدنشان کافی است و برای بچه‌هایی که شب‌ادراری دارند با دادن یک قاشق عسل در هر روز عصر به زودی بهبودی خواهند یافت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد