دانستنی ها در مورد خواص انواع عسل

با تحقیق و اقتباس از مراجع خطّی و غیر خطّی طب سنتی

دانستنی ها در مورد خواص انواع عسل

با تحقیق و اقتباس از مراجع خطّی و غیر خطّی طب سنتی

تقویت عمومی بدن و رفع لکنت زبان

تقویت عمومی بدن و رفع لکنت زبان:

اگر سست و ناتوان هستید و همیشه خواب‌آلودید و خلاصه سرحال نیستید و احتیاج به یک تقویت کننده دارید تجویزهای زیر را استفاده کنید:

1-8تا 10برگ تازه سوسبز را در یک فنجان آب جوش و یا 10گرم برگ خشک سوسبز را در یک لیتر آب جوش 12دقیقه دم کنید و بعد صاف کنید و با عسل شیرین نمایید هر روز 4بار و هر بار یک فنجان از آن را بنوشید.

2- یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان جوشانده یا دم کرده ولرم شده‌ی آویشن حل کنید و آن را پس از صبحانه بنوشید.( این تجویز برای رفع لکنت زبان و تقویت عمومی بدن مفید است).

ورم دهان و زبان:

1- یک قاشق غذاخوری عسل را با چند قطره اسانس اسطوخودوس مخلوط نمایید. باعث تسکین ورم دهان شده و نفس را معطر می‌سازد.

2- برای ورم زبان عسل تنها یا با روغن‌های دیگر مخلوط کنید و بر روی زبان بمالید. همچنین در ورم لثه‌ها که دردی سبک و ضربان‌ دارد عسل مفید است و در کندی دندان و سستی آن و در فساد صوت و آواز و اکثر بیماری شش عسل جزیی از داروهای تجویزی است.

رفع فراموشی و تقویت حافظه:

امام رضاعلیه‌السلام  ا ز امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام نقل کرده‌اند: سه چیز حافظه را زیاد می‌کند و بلغم را از بین می‌برد. قرآن، عسل، کندر.

همچنین از امام رضا علیهالسلام  نقل شده که:( و من ارادان یقل نسیان فلیأکل کل یوم ثلاث قطع زنجبیل مربی بالعسل واکل الزبیب بالعذا؟ علی الریق یزید قوة فی الذهن.)

کسیکه می‌خواهد فراموشیش کم شود هر روز قطعه زنجبیل پرورده با عسل بخورد و خوردن کشمش صبح ناشتا حافظه را تقویت می‌کند.

1- دو قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان شیر یا آب‌جوشیده‌ی ولرم حل کنید و پس از صبحانه بنوشید.

2- 50گرم زنجبیل را بکوبید و هر روز در 2 نوبت یک قاشق چایخوری از آن را با یک قاشق مرباخوری عسل مخلوط کنید و بخورید.

3- 10گرم کندر را بکوبید و هر روز پس از صبحانه نیم قاشق چایخوری از آن را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و میل نمایید.

4- درکتاب منهاج العارفین برای تقویت حافظه دستور داده شده که سغد هندی، فلفل سفید، سنای مکی، کندر سفید دریایی و زعفران را به مقدار مساوی بکوبند و با عسل مخلوط کرده و تا 7روز روزانه یک مثقال بخورند.

5- تخم گشنیز به مقدار 10گرم با 10گرم نبات و یا قند، کوبیده تا کاملاً نرم شود و با آب سرد هر صبح ناشتا میل نمایید در تقویت مغز مؤثر و اگر با عسل شیرین مصرف شود به حافظه نیرو می‌بخشد.

6- روزی 3 قطعه زنجبیل را در عسل خوابانیده و با اندکی خردل ضمن غذای روزانه مصرف نمایید برای تقویت نیرو فکری بسیار نافع است.

7- برای درمان فراموشی عسل را با بعضی گیاهان همچون عاقرقرحا و شونیز و خردل مخلوط کنید و میل نمایید.

رفع سرگیجه و بلغم:

1-سوسن زرد ( ترکی هم می‌گویند، در طبیعت گرم وخشک طعم آن تند و قوتش تا 4 سال باقی می‌ماند از بین برنده‌ی بلغم، گاز معده و روده) 5گرم جوشانده‌ی آن را باعسل شیرین نمایید و میل کنید.

2- صداع‌بلغمی دردسری است که با سنگینی سر و کدورت حواس و بسیاری خواب و رطوبت متحرین و دهان و دیر درمان شدن مرض کندی نبض و سفید و غلیظ شدن ادرار شناخته می‌شود. از جمله درمان آن: مخلوطی از صبرتر، انسیون، مصطکی سقمونیا نمک هندی از هر کدام به قدر احتیاج برداشته و کوبیده و با عسل مخلوط کرده و میل نمایید.

از ایارج و سکنجبین یا از خردل و عاقرقرحا و مرزنجوش بیشتر در عسل که آمیخته شده استفاده می‌کردند.

درمان فلج، رعشه و نفخ روده و معده:

1- صبح ناشتا عسل را با آب باران ( مخصوصاً آب نسیان) مخلوط نموده و بیاشامید برای فلج و لقوه و سستی و تقویت معده و اشتها و رفع گاز و نفخ روده و معده مفید می‌باشد.

2- روغن زیتون عتیق 160گرم و عسل 160گرم، کندر 60گرم، روغن سیاهدانه 160گرم با هم مخلوط نموده و در حمام سه روز بنوشند و آب سرد در آن روزها نخورند از جمیع دردهای بارد و فلج نجات یابند و پیران 100 ساله را هیجان شهوت شود.

تقویت کار کبد و کیسه صفرا و عمل هضم:

1-10 گرم کندر را بکوبید و هر روز پس از صبحانه نیم قاشق چایخوری از آن را در یک لیوان آب سرد بریزید و پس از افزودن یک قاشق غذاخوری عسل، آن را خوب به هم زنید و بنوشید.

2- یک قاشق روغن گیاهی مثل روغن بادام، روغن گردو، روغن زیتون، روغن آفتابگردان و غیره را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و پس از صبحانه میل کنید.

3- 30گرم زنجبیل را بکوبید و هر روز پس از صبحانه، نیم قاشق چایخوری از آن را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و بخورید.

4- 200گرم مغز بادام یا مغز گردو و یا مخلوطی از 100گرم مغز گردو را بکوبید و هر روز یک قاشق غذاخوری از آن را با یک قاشق غذاخوری عسل پس از صبحانه میل کنید.

5- برای رفع سوءهاضمه، 15گرم رازیانه، زیره سیاه10گرم، گشنیز15گرم، سنبل خطایی15گرم، انسیون یا بادیان رومی15گرم، زیره سبز7گرم، تمام این مواد را با هم مخلوط نموده و یک قاشق قهوه‌خوری از آن را در یک لیوان آب بریزید و دو دقیقه جوشانده و 10دقیقه هم دم کنید و یک فنجان از آن را بعد از صرف غذای ظهر و شام با عسل شیرین نموده و بنوشید.

عسل ضد مستی:

عسل آثار الکل را از بین می‌برد خاصیتی است که یک پزشک آلمانی که متخصص مسمومیت‌های ناشی از الکل است به آن پی برده حتی می‌گوید اگر همراه مشروب دو قاشق عسل خورده شود هر چقدر الکل قوی باشد الکل خیلی کمتر در بدن جذب می‌شود و مستی به وجود نخواهد آورد.

درمان کابوس:

فردی که در خواب خیال می‌کند چیز سنگینی بر سینه‌اش افتاده اول او را می‌فشارد و سپس نفس تنگی می‌کند. نوعی از کابوس با شبت و تخم ترب که بجوشانند و با عسل مخلوط کرده و بیاشامند اثر نیکوی درمانی دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد