دانستنی ها در مورد خواص انواع عسل

با تحقیق و اقتباس از مراجع خطّی و غیر خطّی طب سنتی

دانستنی ها در مورد خواص انواع عسل

با تحقیق و اقتباس از مراجع خطّی و غیر خطّی طب سنتی

ماسک های عسل

ماسک عسل:

پوست تمییز در تماس با عسل یا مخلوط‌های حاوی از شادابی و لطافت خاصی برخوردار می‌شود. در هنر آرایش و زیبایی، مخلوط‌های مختلفی از  عسل را به نام ماسک (پوشش) عسل به کار می‌برند.

برای چهره خسته و پف کرده مالیدن عسل و میوه‌جات به چهره در حالیکه آن را تمییز کرده باشد، به مدت بیست دقیقه با استراحت بسیار مؤثر است.

دریک فنجان یک تخم‌مرغ را بشکنید و به آن نصف قاشق چایخوری عسل و یک قاشق غذاخوری شیر خشک اضافه نموده با چنگال خوب به هم بزنید تا کاملاً مخلوط شوند این مخلوط را روی صورت و گردن بمالید و 15دقیقه دراز بکشید پس با آب گرم شسته و شستشو را با آب سرد تکرار نمایید بتدریج چین و چروک صورت محو خواهد شد.( به پشت دراز بکشید و صورتتان را با عسل بپوشانید، فوراً احساس می‌کنید که پوست آن کشیده و سفت می‌شود.

ماسک عسل برای پوست‌های خشک:

فرمول‌های زیر برای تهیه‌ ماسک مخصوص پوست‌های خشک مناسبند:

یک قاشق غذاخوری عسل + یک عدد زرده تخم‌مرغ+ یک قاشق غذاخوری آرد گندم، ذرت یا چاودار + یک قاشق غذاخوری روغن زیتون.

یک قاشق غذاخوری عسل + یک قاشق غذاخوری ماست شیرین

یک قاشق غذاخوری عسل + یک قاشق غذاخوری خامه

یادآوری1: به تمام ماسک‌های فوق می‌توان یک قاشق غذاخوری آب هویج یا آب انواع میوه‌ها و سبزیجات اضافه کرد.

یادآوری2: ترکیبات ماسک‌های فوق همه غذایی و فساد پذیر بوده و باید فقط برای مصرف فوری تهیه شوند. چنانچه ماسک تهیه شده برای یک بار مالیدن به صورت اضافه آمد، هرگز به ذخیره کردن مازاد آن برای مصرف بعدی اقدام نکنید، بلکه مازاد مصرف صورت را به دور گردن بمالید. البته ماسک‌هایی که قرار است به مدت طولانی ذخیره شود، تحت شرایط خاص و استریل تهیه و بسته‌بندی می‌شوند.

ماسک عسل برای پوستهای چرب:

فرمول‌های زیر برای تهیه ماسک‌ مخصوص پوست‌های چرب مناسبند:

1-یک قاشق غذاخوری عسل + یک قاشق غذا آرد گندم ، ذرت یا چاودار، سفیده‌ یک عدد تخم‌مرغ + یک قاشق مرباخوری آب لیموترش.

2-یک قاشق غذاخوری عسل + سفیده‌ی یک عدد تخم‌مرغ.

3 - از اختلاط و به هم زدن یک عدد موزله شده با یک قاشق مرباخوری عسل، ماسک موز به دست     می‌آید که می‌توان آن را به تمام نواحی صورت مالید و پس از 30 دقیقه صورت را شستشو داد.

ماسک عسل را کافی است به مدت 20تا 30 دقیقه روی چهره‌های خسته و متورم نهاد و نتیجه خوبی گرفت.

طرز مصرف:

مواد موجود در فرمول‌های فوق را باید مخلوط کنید و خوب به هم بزنید. سپس ماسک تهیه شده را با دست به تمام نواحی صورت، دور گردن و با احتیاط به پشت پلک‌ها بمالید و سپس از مقداری ماساژ نواحی ماسک مالی شده، لایه‌ای از ماسک را روی تمام نقاط صورت بمالید. البته هیچ اشکالی ندارد که از این ماسک برای دور گردن، دست‌ها و دیگر نواحی بدن نیز استفاده شود. پس از 15تا 20دقیقه استراحت، ماسک عسل را با آب بشویید یا حمام کنید

لکه‌های قارچی و خارش پوست:

1- روی تمام لکه‌ها و پوست‌رفتگی‌های قارچی بدن را با لایه‌ای ضخیم از عسل بپوشانید و آنها را با پارچه‌ای تمیز ببندید تا عسل به لباس شما نمالد. روزی 2 بار پانسمان را عوض کنید. سپس از6 تا8 نوبت، لکه قارچی ازبین می‌رود و پوست حالت سلامت خود را به دست می‌آورد.

2- مقدار کافی سیررنده شده یا آب سیر را با عسل  بمقدار هموزن آن مخلوط کنید و روی نواحی کهیردار یا خارش‌دار پوست بمالید و پس از 2 ساعت آن را شستشو دهید. این عمل را به مدت 3 روز تکرار کنید تا کهیر یا خارش پوست شما بهبود یابد. مالیدن این مخلوط به نواحی زبر پوست بدن؛ مثل، دست‌ها و پاها به خصوص پاشنه‌ی پاها، برای نرم کردن آن نواحی بسیار سودمند است.

نکته: درمان التهابات پوستی، زخم‌های پوستی، خارش، کهیر، اگزما، گال و غیره با مالیدن عسل روی پوست و پانسمان موضع و تکرار آن به مدت 7تا    12روز ممکن است. از مزایای مصرف عسل برای موارد پوستی، التیام کامل موضع و به جای نماندن اثرات این عوارض روی پوست است. جوش‌ها، جوش‌های ناشی از جوانی در برخی افراد، دمل‌ها، تاولها و غیره نیز به درمان با عسل جواب می‌دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد