دانستنی ها در مورد خواص انواع عسل

با تحقیق و اقتباس از مراجع خطّی و غیر خطّی طب سنتی

دانستنی ها در مورد خواص انواع عسل

با تحقیق و اقتباس از مراجع خطّی و غیر خطّی طب سنتی

گرده درمانی عسل

گرده درمانی:

خواص غذایی، داروئی  گرده:

گرده به علت داشتن پروتئین بالا و مقادیری از موادمعدنی، ویتامین‌ها و چربی‌ها، یک ماده مغذی است و همان طور که به همراه شهد، تنها غذاهای زنبوران عسل را تشکیل می‌دهد،‌قطعاً می‌تواند به عنوان یک ماده مغذی در تغذیه انسان و حیوانات نیز مؤثر باشد و  با داشتن موادی از جمله برخی هورمون‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها اسیدها، مواد رادیو اکتیو و غیره از خود توانایی‌های خاصی چون داروها بروز دهد همین امر باعث شده‌است که چنین موادی را به عنوان«هم غذا و هم دارو» معرفی کنند.

منظور کردن مقدار مناسب گرده به عنوان یک ماده‌ی غذایی ارزشمند در رژیم غذایی هر فرد غیر حساس به گرده، به خصوص بیماران، افراد ضعیف و کم بنیه، زنان آبستن یا شیرده، ورزشکاران و افرادی با قدرت جنسی اندک،‌ مفید است. اثر مثبت گرده در بهبود سلامت و تقویت عمومی بدن، به این دلیل است که گرده از لحاظ موادغذایی ضروری برای بدن، ماده‌ای است مغزی و مقوی که در اثر مصرف آن رژیم غذایی کاملتر می‌شود و هرگونه کمبود یا نیاز به موادغذایی مرتفع می‌شود.[1]

در تغذیه‌ی انسانی، مصرف گرده فقط به مقدار یک قاشق چایخوری به همراه عسل در چهار نوبت از شبانه روز توصیه شده‌ است.( به دلیل حساس بودن برخی اشخاص نسبت به مصرف گرده، مصرف آن باید با مقدار اندک مثل، یک گرم در روز شروع شود و چنانچه اثر حساسیتی به بار نیامد، می‌توان مصرف آن را تا حداکثر 12گرم در روز( چهار بار در روزـ ‌هر بار 3گرم) افزایش داد.

تحقیقات انجام‌شده توسط برخی دانشمندان، خواص درمانی و پیشگیری‌کننده‌ی ذیل برای گرده عنوان شده است که این خواص از محتوای غذایی و دارویی گرده منشاء می‌شود.

1- پیشگیری و درمان التهاب  غده پروستات که در درصد بالایی از مردان بالای 40سال رایج است.

2- پیشگیری و درمان بیماری‌های عصبی، از جمله، افسردگی.

3- افزایش وزن و به دست‌آوردن حالت طبیعی در دوره نقاهت بیماری‌های مختلف.

4- عمل کردن گرده به عنوان یک آنتی‌بیوتیک و بالطبع اثر آن روی بهبود برخی از بیماری‌های عفونی جزئی.

5- مؤثر بودن در درمان ناتوانی‌های جنسی و افزایش نیروی جنسی افرادی با نیروی اندک.

6-کاهش فشار خون.

7- درمان ورم روده بزرگ و معده و تنظیم حرکات روده.

8-کاهش تب.

9- تنظیم سوخت و ساز.

10- نرم کردن پوست.

11-کاهش قندخون و مؤثر در کنترل بیماری دیابت.

مصرف گرده برای استفاده از خواص آن به مقدار 12 تا 32گرم در چهار نوبت در روز توصیه شده‌است. به نظر می‌رسد بهترین روش مصرف گرده، استفاده تدریجی از آن به میزان یک گرم درشروع مصرف و تا میزان 32گرم است. چنانچه خواص مطلوب ظرف چند هفته به دست آمده. باید مصرف گرده را به حداکثر 12گرم در روز چهارنوبت کاهش داد. افرادی که مایل به مصرف دایمی گرده به عنوان یک مکمل غذایی هستند. بایست مصرف کرده را به 6گرم در روز محدود کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد