دانستنی ها در مورد خواص انواع عسل

با تحقیق و اقتباس از مراجع خطّی و غیر خطّی طب سنتی

دانستنی ها در مورد خواص انواع عسل

با تحقیق و اقتباس از مراجع خطّی و غیر خطّی طب سنتی

زهر زنبور عسل

زهر زنبور عسل:

خواص دارویی و درمانی:

زهر زنبور عسل از قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفته و در کشورهای ایران و بابل و مصر و هندوستان و نزد اسلاوها به عنوان درمان استعمال داشته است.

امروزه دانش پزشکی به زهر زنبور جنبه علمی درمانی داده است و ثابت نموده سم مزبور دارای خاصیت مغناطیسی و عناصری ارزنده و اسیدها و مواد ارگانیک از نوع استژئوز  stereosمی‌باشد و خصوصیات شیمیایی و فیزیولوژی زهر زنبور اصولاً بستگی به ترکیب البومین آن دارد.

زهر زنبور عسل مایعی است تلخ مزه‌، دارای وزن مخصوص 131/1، بوی خاص و واکنش اسیدی که در مجاورت هوا به سرعت خشک می‌شود و در اثر خشک شدن 30تا 40درصد آب آن از دست می‌رود.زهر زنبور  عسل ترکیب پیچیده‌ای دارد و دست کم 8نوع پروتئین در آن شناسایی شده است. مهم‌ترین پروتئین‌های زهر زنبور عسل عبارتند از: میلیتین، فسفرلیپاز A و آپامین، پنج پروتئین دیگر دوپامین، هیستامین، پپتید منهدم کننده سلول‌های مست، مینامین و هیالوروینداز هستند.

میزان سمیت زهر زنبور عسل بیشتر از زهر زنبورهای خرمایی است. اما مشخص شده‌است که ترکیت زهر زنبور عسل مناطق مختلف یکسان است.

تا کنون از زهر زنبور عسل به روش مختلف در درمان برخی بیماری‌ها از جمله: رماتیسم مفصلی، درد مفاصل و حساسیت شدید به زهر زنبور عسل استفاده شده و نتایج مثبتی گرفته شده است.

یکی از روشهای استفاده از زهر زنبور عسل مورد معالجه قرار داده‌اند. برخی نیز معتقدند با توجه به مشکلات تهیه زهر خالص، بهتر است عصاره‌ی قطعات بدن زنبور عسل به بدن بیماران تزریق شود، زیرا تهیه‌ی عصاره‌ی بدن زنبور عسل به مراتب کم هزینه‌تر از تهیه زهر خالص است و سمیت آن نیز کمتر از هر خالص است.

در تهیه زهر خالص زنبور عسل، معمولاً از هر 20کلنی فقط یک گرم زهر خالص به دست می‌آید و این امر نشان می‌دهد که تهیه زهر خالص زنبور عسل عملی است بسیار پر هزینه، روش معمول برای تهیه زهر خالص این است که زنبورهای عسل کارگر را روی مخازن نایلونی قرار می‌دهند که ضمن تحریک آنها با شوک برقی‌،‌ زنبورها نیش می‌زنند و زهر آن داخل مخزن نایلونی جمع می‌شود

شربت مقوی:

14قرن قبل نیز به عنوان افشره و بلکه به جای خوردن شیرینی بعد از غذا، حضرت رضا علیه‌السلام در رساله ذهبیه شربتی را به نام شربت عتیق و حلال معرفی می‌فرمایند به شرح زیر:

مقدار5 -4کیلو کشمش  پاک  (هسته گرفته )کرده را با دقت در آب بشویید و بعد آبی که برروی آن ریخته می‌شود باید صاف و زلال باشد مقدار آب در حدودی است که به قدر چهارانگشت روی کشمش‌ها بایستد.

این ظرف را در زمستان مدت 72 ساعت و در تابستان 24 ساعت به حال خود بگذارید(درمحل خنک) آب این کشمش اگر از باران و یا چشمه های مشرقیه باشد شایسته است و بعد محتویات این ظرف را در یک، دیگ تمیز بریزید( دیگ مسی باشد باید سفید و تمیز باشد) و سپس روی آتش قرار دهید تا کشمش‌ها بپزد باد کند سپس کشمشها را می‌فشارید و شیره را پس از تصفیه دور از آتش می‌گذارید تا سرد شود.

برای نوبت دوم مجدداً شیره را در دیگ ریخته روی آتش گذاشته تا با حرارت ملایمی بجوشد و با همین حرارت آنقدر بجوشد تا یک سومش بخار شده سپس از روی آتش بردارید و مقدار -500 400گرم عسل صاف شده از موم در آن بریزید و برای بار سوم روی آتش به همان میزان حرارت دهید دهید که به میزان قبل از عسل مقدار آب کاهش یابد.

برای معطر ساختن آن و هم از لحاظ تقویت بنیه می‌توانید ادویه‌های زیر را به آن اضافه نمایید، زنجبیل و زعفران از هر یک یک مثقال، میخک و دارچین و مصطکی و سنبل‌الطیب و کاسنی از هر یک نیم مثقال این مواد را کاملاً کوبیده و نرم نمایید و در پارچه نازکی بسته یا دوخته میان ظرف که شیره انگور می‌جوشد بیاندازید و با آن حال که شیره انگور در ظرف به آرامی می‌جوشد به هم بزنید و هم بزنید و هم چنان ادامه بدهید تا آبهایش بخار شود و حجم محتویات ظرف به میزان اول خود برسد، سپس از روی آتش بردارید پس از سرد شدن آن را در شیشه بریزید این شراب باید سه ماه در شیشه بماند تا ترکیبات آن کاملاً به هم بیامیزد. و نوبت نوشیدن آن فرا رسد، موقع نوشیدن هم با آب خالص مخلوط نموده( مقدار مصرف هر مرتبه از آن یک ا وقیه که 7.5 مثقال است با دو برابر آب خالص می‌باشد) بعد از صرف غذا نوشیده شود که در این صورت به اذن خداوند از بیماری‌های بسیاری مانند نقرس و اختلال‌های دیگر بدن و در درمان ناراحتی‌های عصبی و معوی و کبدی و درد طحال و معده قطعی در امان و محفوظ خواهی بود.

ممکن است پس از نوشیدن شراب تشنگی حاصل شود اما باید مقدار مصرفی این آب نصف آن مقدار آب معمولی که می‌نوشید باشد ( یعنی کم باشد)

اگر بر اساس این برنامه رفتار شود از لذت خواب و خوراک و مقاربت وصحت مزاج برخوردار خواهید بود.

این شربت حلال از نظر غذایی گرانمایه است. زیرا محتوی اساسی‌ترین مواد حیاتیست این شراب بیش از همه چیز لبریز از کالری است که بدن انسان همیشه بدان نیازمند است مخصوصاً در فصل سرما این شراب مایه‌ی زندگانی است قند انگور( گلوکز) سهل الهضم و سهل الجذب‌ترین موادغذایی است. به علاوه این شربت به سهولت به ماده‌ی ( گلایکوژین) تبدیل و به کبد تحویل داده می‌شود و به صورت یک ذخیره‌ی احتیاجی برای بدن در آنجا می‌ماند که پشتیبان بدن قرار خواهد گرفت گذشته از این خواص کشمش خود حاوی مقدار  مهمی آهن است که در تولید گلبول‌های قرمز و علاج کم خونی عامل مؤثر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد