دانستنی ها در مورد خواص انواع عسل

با تحقیق و اقتباس از مراجع خطّی و غیر خطّی طب سنتی

دانستنی ها در مورد خواص انواع عسل

با تحقیق و اقتباس از مراجع خطّی و غیر خطّی طب سنتی

خوراکیهای لذیذ عسلی

خوراکیهای لذیذ عسلی:

1- برای ساندویچ عسلی، چند دانه بادام را (پس از اینکه پوستش را گرفتید) با عسل مخلوط کنید و پس از اینکه لای نان به اندازه کافی کره گذاشتید مخلوط مزبور را به آن اضافه کرده و میل کنید.

2- برای تهیه حلوای خرمای عسلی: 250گرم خرما را قطعه قطعه کرده با 90گرم گردو و یا بادام خرد نموده و یک قاشق سوپخوری عسل و یک قاشق سوپخوری زنجبیل پرورده (خرد کرده) مخلوط کنید کوفته‌ای از آن درست نمایید و در شکر نرم می‌غلطانید و میل می‌کنید.

3- برای تهیه توفی لذیذ عسلی2قاشق سوپخوری عسل و دو قاشق سوپخوری شیر و 75گرم شکر و 60گرم کره و یک قاشق دسرخوری اسانس قهوه را فراهم کنید.

اول شکر را بجوشانید و سپس شیر و کره را مخلوطش نمایید بعد عسل را به آن افزوده صبر کنید تا قوام بیاید یک ذره از ماده قوام آمده را روی ظرفی بریزید. اگر فوراً سفت شد یک بشقاب چینی را با کره چرب نموده و اسانس قهوه را به مخلوط فوق افزوده و آن را روی بشقاب پهن کنید تا سفت شود ( برخی به جای اسانس قهوه، پسته و خلال بادام مخلوطش می‌نمایند.

4- برای تهیه مربای توت‌فرنگی، یک کیلو توت‌فرنگی اعلا و یک کیلو لیموترش نسبتاً درشت و یک کیلو و نیم شکر و 125 گرم عسل را فراهم آورید، اول توت‌فرنگی را له کرده روی آتش ملایم قدری بپزید، سپس شکر را به آن بیفزایید و خوب به هم زنید بعد شعله آتش را بیشتر کرده عسل را مخلوط کنید و مدت 4 دقیقه بجوشانید و کفی که روی آن جمع می‌شود،‌به کمک قاشق جمع کرده و دور بریزید، باز مدت 5 دقیقه بهم زدن را ادامه داده آن را در بطری‌های گرم خالی کنید.

5- برای تهیه نان بادام عسلی: مقدار 250گرم آرد سبوس‌دار را تهیه کنید. اول روغن نارگیل و عسل و آب گرم را خوب با هم مخلوط کرده سپس نارگیل قطعه قطعه شده و گندم را مخلوط کنید. بعد آن را به هر شکل که می‌خواهید بریده در یک ظرف چرب شده قرار داده مدت نیم ساعت در فر ملایم بپزید.

درمان آئروفاژی (بلعیدن هوا در معده):

20 تا 55گرم برگ و گل سیزاب را که خشک کرده‌اید در نیم لیتر آب سرد بریزید و ظرف محتوی آن را روی آتش بگذارید تا بجوش آید و چند دقیقه بجوشد. بعد آتش را خاموش کنید و بگذارید10 تا 15 دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و با عسل شیرین سازید و20 تا 30 دقیقه قبل از غذا یک فنجان از آن را بنوشید. این جوشانده را اگر چند روز مصرف کنید بکلی ناراحتی آئووفاژی را در شما برطرف خواهد کرد.

معالجه کم اشتهایی:

اگر احساس می‌کنید کم اشتها شده‌اید، 10 تا 15گرم از میوه‌های رازک را که خشک کرده‌اید در یک لیتر آب جوش 12 دقیقه دم کنید. بعد آن را صاف کنید و با عسل شیرین سازید و هر روز 2 یا 3 فنجان از آن را  بنوشید. رازک تقویت کننده‌ی تلخی است که شما را زود به اشتها در می‌آورد.

- یک قاشق سوپخوری بزرگ، برگ تازه‌ی ترشک را که ریز ریز کرده‌اید با دو فنجان آب جوش،  به مدت 15 دقیقه روی آتش ملایمی بگذارید تا بجوشد. بعد، آن را صاف کنید و با عسل شیرین سازید و در طول شبانه روز معادل یک فنجان از آن را چندین بار بنوشید تا عارضه‌ی کمبود اشتهای شما برطرف شود.

معالجه‌ی زکام:

اگر دچار زکام شده‌اید، بر حسب سن و سال خود، از 25% تا 2گرم گرده ریشه زنبق را تا کمی عسل مخلوط کنید و بنوشید.

درمان اختلالات دستگاه هاضمه:

3 تا 5گرم قنطوریون رقیق را که خشک باشد در5 دسی‌لیتر آب جوش بریزید، بهتر است یک قاشق سوپخوری قنطوریون رقیق را در یک لیوان آب جوش به مدت 12 دقیقه دم کنید بعد آن را صاف کنید و با عسل شیرین کنید و یک فنجان قبل از هر غذا بنوشید( این دم کرده خیلی سریع ترشی معده، نفخ شکم و سنگینی آن را درمان خواهد کرد.)

-10 تا30گرم ریشه‌ی جنتیانای خشک را بکوبید تا گرد شود و بعد آن را در یک لیتر آب جوش بریزید و 4ساعت به حال خودش بگذارید تا دم بکشد. بعد، آن را سرخ کنید و با عسل شیرین سازید و بعد از غذا یک فنجان از آن را بنوشید. این دم کرده عمل هضم شما را آسان کرده و ترشی معده‌تان را از بین خواهد برد و احساس خواهید کرد که دیگر از غذا سنگین نشده‌اید.

- 6گرم ریشه‌ی( بیخ) شب‌بو را که خشک کرده و به صورت گرد(پودر در آورده‌اید) در یک قاشق عسل مخلوط کنید و بخورید. یا قبل از غذا 30تا 50قطرهتنطور بیخ شب‌بو را درکمی آب بخورید. این نسخه برای اختلالات تخا مه، ترشی و تنبلی معده موثر و مفید است.

- نصف قاشق سوپخوری عسل را در یک لیوان آب جوش سرد شده حل کنید و هر ساعت یک قاشق سوپخوری از آن را بنوشید و از رژیم غذایی معتدلی پیروی کنید. (برای افرادی که دچار سوءهاضمه شدید شده‌اند نسخه مفیدی است).

معالجه ورم بدن:

25گرم گل طاووسی را که به تازگی چیده‌اید در یک لیتر آب جوش بریزید و 15 دقیقه آن را دم کنید، بعد صاف کنید و با عسل شیرین سازید و در طول روز 2 تا 4 فنجان از آن را بنوشید. این دم کرده داروی موثری برای ورمهای قلبی و کلیوی می‌باشد.

رفع یبوست:

- 1 تا 3 قاشق شاخه‌ی جوان تاک سلیمانی را که تازه چیده‌اید در 150 تا 200گرم آب جوش بریزید و کمی هم تخم انیسون، به اندازه محتوی دو انگشت، به آن اضافه کنید و ده دقیقه بگذارید دم بکشد. بعد، این دم کرده را در پارچه بریزید و صاف کرده با عسل شیرین سازید و هر سه ساعت یک فنجان از آن بنوشید تا یبوست شما برطرف گردد.

-150 گرم تا 200گرم سرشاخه‌های جوان درخت تامول را در یک لیتر آب سرد بریزید و ظرف محتوی آن را روی آتش بگذارید تا جوش آید(به مدت     20دقیقه بجوشد). سپس، آن را صاف کنید و با عسل شیرین سازید و بعد از هر وعده غذا یک فنجان از آن را بنوشید.

- 30  تا 60گرم برگهای راج که تازه یا خشک باشد در یک لیتر آب سرد بریزید و 12 ساعت بگذارید بماند تا بخیسد. بعد ظرف محتوی آن را روی آتش بگذارید. وقتی بجوش آمد، نیم دقیقه باید بجوشد. بعد آن را صاف کنید و با عسل شیرین سازید و هر روز 3 تا 5 فنجان از آن را بنوشید. جوشانده‌ی برگهای راج مسهلی است که یبوست را برطرف می‌کند.

- 30  تا60 گرم از برگ درخت زبان گنجشک را که خشک کرده‌اید در یک لیتر آب جوش بریزید و 12 دقیقه آن را دم کنید. بعد، آن را صاف کنید و با عسل شیرین سازید و در طول روز هر قدر خواستید بنوشد. نوشیدن این مایع، یبوست و خشکی مزاج شما را برطرف خواهدکرد.

-  ربع گرم تا دو گرم ریشه زنبق را که خشک و کوبیده شده و به صورت گرد در آمده است، در یک قاشق سوپخوری عسل مخلوط کرده و صبح ناشتا آن را بخورید. گرد زنبق با عسل مسهل خوبی است و خیلی زود یبوست را رفع می‌کند.

- 2 یا 3گرم تخم گل گندم خشک را در یک قاشق سوپخوری عسل یا دم کرده‌ی زبان گنجشک و با برگ درخت زبان گنجشک مخلوط کنید و هر روز یک بار آن را بخورید. اگر یبوست داشته باشید، آن را درمان می‌کند.

درمان اسهال:

10 تا 12گرم میوه‌های راج را که تازه یا خشک باشد در صد گرم آب بریزید. ظرف محتوی آن را 12 ساعت بگذارید بماند. بعد آن را در صافی بریزید و فشار دهید تا آب آن گرفته شود، با عسل شیرین سازید. هنگامی که بحران اسهال داشتید، یکبار آن را بخورید از اسهال شفا می‌یابید.

- 30 تا50 گرم پوست درخت شاه بلوط هندی را که خشک کرده‌اید در ظرفی که در یک لیتر آب سرد دارد بریزید. ظرف را روی آتش بگذارید تا جوش آید و 12 دقیقه بجوشد. بعد آن را از روی آتش بردارید و 5 دقیقه بگذارید دم بکشد. سپس، صاف کنید و با عسل شیرین سازید و هر روز دو یا سه فنجان از آن را قبل از صرف غذا بنوشید. ( جوشانده پوست شاه بلوط هندی انواع قولنج را آرام کرده و قوت و نیروی روده‌ها را باز می‌گرداند.)

- 25 تا 50گرم گل مینای چمنی را که تازه چیده‌اید، در یک لیتر آب سرد بریزید و ظرف محتوی آن را روی آتش بگذارید تا یک تا دو دقیقه بجوشد. بعد، آن را از روی آتش بردارید و پانزده دقیقه دم کنید. بعد،‌ آن را صاف کنید و با عسل شیرین سازید و در طول روز 4 تا 5 بار هر بار نیم فنجان از آنرا بنوشید.(نوشیدن این دم کرده اعمال روده‌ها را منظم خواهد کرد در صورتیکه ورم داشته باشید.

- بیست گرم ریشه ترشک تازه را که تکه‌تکه بریده‌اید در یک لیتر آب سرد بریزید و ظرف محتوی آنرا روی آتش بگذارید تا به جوش آید و یک‌ربع بجوشد بعد آنرا از روی آتش بردارید و زمین بگذارید تا دوازده دقیقه به حال خودش بماند و دم بکشد. سپس آنرا صاف کنید و با عسل شیرین سازید و کم‌کم آن قدر آنرا در طول روز بخورید که هر دوازده ساعت یک فنجان از آن نوشیده باشید.

- سی گرم پوست درخت تامول را در یک لیتر آب سرد بریزید و ظرف محتوی آنرا روی آتش بگذارید تا دوازده دقیقه بجوشد بعد آنرا صاف کنید و با عسل شیرین سازید و یک فنجان صبح ناشتا و یک فنجان بعدازظهر بنوشید. اگر مبتلا به اسهال عادی و یا اسهال خونی بودید درمان میشوید.

- کسانی که دچار ورم روده هستند و یا گاه‌به‌گاه قولنج میکنند و یا دچار اسهال میشوند برای معالجة آن باید پانزده تا سی گرم گل خشک هزارچشم را در یک لیتر آب جوش به مدت دوازده دقیقه دم کنند و بعد آنرا صاف کرده و با عسل شیرین سازند و هر روز سه فنجان از آنرا بنوشند.

درمان دل‌درد:‌

ده تا پانزده گرم میوه‌های خشک رازک را در یک آب جوش دوازده دقیقه دم کنید بعد آنرا صاف کنید و با عسل شیرین سازید و قبل از غذا یک فنجان از آنرا بنوشید. دم کرده رازک تقویت کننده صفرا است و هر وقت دچار بحرانهای کبدی- یرقان و سنگ کیسة صفرا شدید از این دم کرده کمک بگیرید.

-        وقتی دچار دل‌درد و سوزش معده شدید بعد از غذای ظهر و شام یک فنجان دم کرده تاجریزی سیاه را بخورید. برای تهیة این دم کرده باید پنج گرم ساقه و برگ تاجریزی سیاه را که خشک کرده‌اید در نیم لیتر آب جوش دوازده دقیقه دم کنید. بعد صاف کنید و با عسل شیرین سازید و مصرف نمایید.

معالجه‌ی زخم‌های جلدی:

·      اگر در بدن خود زخم‌هایی دارید که خارش دارند و پوست می‌اندازند، از دمکرده‌ی رازک برای معالجه آن استفاده کنید. بدین ترتیب که ده تا پانزده گرم میوه‌های خشک رازک رادر یک لیتر آب خیلی داغ بریزید و دوازده دقیقه آن را دم کنید. بعد از دم کشیدن، آن را صاف کیند و با عسل شیرین سازید و هر روز سه فنجان قبل از صبحانه، ناهار و شام بنوشید. دمکرده رازک تصفیه کننده خون است و وقتی مبتلا به جوش‌های جلدی شدید باید در هر تغییر فصلی چند روز رژیم رازک بگیرند.

معالجه‌ی لنفاتیسم:

·      اگر دچار بیماری لنفاتیسم شده‌اید و ضعف و ناتوانی گریبان شما را گرفته است، از دمکرده‌ی رازک استفاده کنید، زیرا این دمکرده تقویت کننده بدن است و ضعف و ناتوانی را برطرف می‌کند. طرز تهیه و مقدار مصرف آن به شرح زیر است: ده تا پانزده گرم میوه رازک را در یک لیتر آب جوش دوازده دقیقه دم کنید و بعد صاف کنید و با عسل شیرین سازید. هر روز قبل از صرف صبحانه، ناهار و شام، یک فنجان از آن را بنوشید.

معالجه‌ی قاعدگی‌های دردناک:

·         خانم‌هایی که در موقع قاعدگی دچار درد و تشنج می‌شوند، برای معالجه آن باید از دمکرده رازک استفاده نمایند. نسخه‌ی آن بشرح زیر است:

سی تا چهل گرم میوه‌های خشک رازک را در یک لیتر آب جوش دوازده دقیقه دم کنید. بعد، آن را صاف کرده و با عسل شیرین سازید و هر روز قبل از صرف ناهار و شام یک فنجان از آن را بنوشید. دمکرده رازک تشنجات و دردهای رگل خانم‌ها را شفا می‌دهد. توجه داشته‌باشید که اگر از مقداری که در نسخه‌های رازک دستور داده شده تجاوز شود، می‌تواند شما را مسموم سازد و چشم‌های شما را ضعیف و خسته نماید. همچنین، موجب سردرد و اختلالات عصبی در شما شود. پس در هر حال از مقداری که در نسخه‌های شفابخش رازک تعیین کردیم تجاوز نکنید.

·      بیست گرم برگ و ساقه‌ گلدار فراسیون را که خشک کرده‌اید در نیم لیتر آب سرد خیس کنید و ظرف محتوی آن را روی آتش بگذارید تا بجوش آید و بیست دقیقه بگذارید بماند تا دم بکشد. بعد، صاف کنید و با عسل شیرین سازید و هر روز چهار تاپنج فنجان کوچک از آن را بنوشید. این جوشانده برای خانم‌هایی که دچار کمبود و یا قاعدگی‌های نامنظم هستند،‌مفید است و دردهای تشنج‌آمیز قاعدگی آنها را برطرف کرده و جریان آن را منظم می‌سازد.

·      خانم‌ها و دختر خانمهایی که دچار رگلهای درناک هستند، برای معالجه‌ی آن باید بیست تا پنجاه گرم ساقه‌های گلدار مرزنگوش خشک یا تازه را در ظرفی که دارای یک لیتر آب جوش است بریزند و بگذارند سه دقیقه به حال خودش بماند تا دم بکشد. بعد آن را صاف کرده با عسل شیرین سازند و هر روز دو تا سه فنجان از این دمکرده را در فاصله‌ی غذاهای اصلی بنوشند.

با مصرف این دمکرده،‌خانم‌ها و دختر خانم‌هایی که دچار رگل‌های درناک هستند، خواهند دید که قاعدگی‌های آنها مرتب شده و تشنجات دردناک رحم آنها برطرف گردیده است.

درمان کم خونی:

·      پانزده تا شصت گرم پوست زبان گنجشک را که خشک کرده‌اید در یک لیتر آب سرد بخیسانید و بعد ظرف آن را روی آتش بگذارید تا بجوش آید و پنج دقیقه بجوشد. بعد آن را صاف کنید و با عسل شیرین سازید و قبل از هر غذا یک فنجان از آن را بنوشید.

چندی که این کار را ادامه دادید، زردی رنگ چهره شما برطرف شده و دارای رنگ و روی سالم و تنی نیرومند و قوی خواهید شد.

·      سی گرم ریشه‌های ترشک اسفناجی را که تازه یا خشک باشد به تکه‌های ریز ریز درآورید و با نیم‌لیتر آب در ظرفی بریزید و ظرف محتوی آن را روی آتش بگذارید تا بجوش آید و ده دقیقه بجوشد بعد آتش را خاموش کنید و ده دقیقه بگذارید دم بکشد و خیس بخورد بعد آن را صاف کنید وبا عسل شیرین سازید و هر روز سه تا چهار فنجان از این جوشانده را در طی روز مصرف کنید.

یا می‌توانید شصت گرم ریشه‌ی ترشک اسفناجی را که تازه یا خشک باشد آسیاب کنید و در یک لیتر گلاب بریزید و چهارگرم شیرین بیان و دو گرم زنجبیل و شصت و پنج گرم شکر به آن اضافه کنید و بگذارید تماما ین مواد با یکدیگر پانزده روز خیس بخورد و هر روز یک ته استکان از این شربت گیاهان را برای درمان کم خونی بنوشید دو هفته که به اینکار ادامه دادید رنگ شما تبدیل به رنگ طبیعی شده و اشتهای از دست رفته شما باز خواهدگشت.

معالجه‌ی فشار خون

·      اگر مبتلا به زیادی فشارخون هستید، برای  پایین‌آوردن و تعادل آن باید ده‌گرم چوب ساقه‌ها پاپیتال(یکنوع پیچک) تازه را در صد گرم الکل شصت درجه هشت روز بخیسانید و بر حسب سنی که دارید هر روز از ده تا چهل قطره از این (الکلات) را در یک قاشق سوپخوری عسل حل کنید و بخورید. پنج‌روز که این کار را کردید خواهید دید فشار خون شما پایین‌ آمده و به حد طبیعی رسیده است.

درمان اختلالات جریان خون:

·      دوران ماهانه‌ی دردناک در خانم‌ها، عوارض دوران یائسگی، انواع واریس‌ها، در اثر اختلال جریان خون بوجود می‌آید. برای درمان آن باید سی‌ گرم ریشه‌ ساقه‌ و برگ و گل ‌شب بو را در دو «دسی لیتر» آب سرد بریزید و آن را روی آتش بگذارید تا دو دقیقه بجوشد. بعد از رو ی آتش بردارید و بگذارید خنک شود. صاف کنید و با عسل شیرین سازید و هر روز سه یا چهار دفعه و هر دفعه نیم فنجان از آن را قبل از غذا بنوشید.

درمان استسقاء

·         یک مشت بزرگ، برگهای زنبق را، بچینید و در آسیاب سبزیها و یا دستگاه مخلوط کنی بریزید تا شیرهشان گرفته شود.

پانزده تا شصت گرم از این شیره را با یک قاشق سوپخوری عسل مخلوط کنید و بخورید.

اگر شکم شما در اثر استسقاء‌ورم کرده باشد ورم آن خوابیده و شکم شما صاف خواهد شد.

درمان اختلالات کیسه مثانه

·      اگر دچار گرفتگی ادرار شده‌اید و در کار کیسه مثانه شما اختلال پیدا شده است، دمکرده ریشه زنبق را بنوشید. طرز تهیه و مقدار مصرف دمکرده ریشه زنبق از این قرار است:

·      پانزده تا شصت گرم ریشه زنبق تازه یا خشک را در یک لیتر آب جوش بریزید و ظرف محتوی آن را روی آتش بگذارید تا دو دقیقه بجوشد و بعد بیست دقیقه آن را دم کنید. سپس، آن را صاف کرده و با عسل شیرین سازید و هر ساعت دو قاشق سوپخوری از آن را بنوشید، این دمکرده برای هر نوع گرفتگی ادرار مفید است.

معالجه‌ی عصبانیت و تحریک اعصاب

·      جوشانده بیست گرم گل  و برگ سیزاب را  در نیم لیتر آب سرد بریزید و ظرف محتوی آن را روی آتش بگذارید تا بجوش آید و ده دقیقه بجوشد، بعد آتش را خاموش کنید و بگذارید ده دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و با عسل شیرین سازید و وقتی دچار سردرد و یا میگرن شدید، هر روز سه بار نیم ساعت قبل از غذا نیم فنجانی از آن را بنوشید تا سردرد شما برطرف گردد.این دارودراسم وجرب واختلالات کبدی موثراست.

معالجه‌ی خستگی مفرط

·         سی تا چهل گرم ریشه جنتیانا را در یک لیتر گلاب بریزید و دوازده روز بگذارید بماند و بعد هر روز یک قاشق سوپخوری از آن را قبل از غذا بخورید.

این نوشابه تقویت کننده سیستم اعصاب است و آن را در مورد معالجه خستگیهای مفرط تجویز می‌کنند. همچنین، برای معالجه خستگی مفرط با جنتیانا، می‌توانیدده تا سی گرم از ریشه جنتیانا رابکوبید و گرد کنید وآن را در یک لیتر آب جوش بریزید و چهار ساعت بگذارید دم بکشد و بعد آن را صاف کنید و با عسل شیرین سازید و بعد از هر غذا یک فنجان از آن را بنوشید.

معالجه‌ی گریپ

·      بیست گرم گل و برگ گل ختمی خشک را در یک لیتر آب جوش بریزید و دوازده دقیقه دم کنید. بعد، آن را صاف کنید و با عسل شیرین سازید و هر روز سه فنجان از آن را بنوشید. دمکرده‌ی گل  و برگ ختمی دوای کاملی بر ضد گریپ است. در این مورد می‌توانید از جوشانده ریشه گل ختمی نیز استفاده کنید.

·      پانزده تا سی گرم گلهای خشک هزار چشم را در یک لیتر آب جوش بریزید و دوازده دقیقه آن را دم کنید، بعد، صاف کرده و با عسل شیرین سازید و هر روز دو یا سه فنجان از آن را بنوشید تا بحرانهای حملات آسم شما برطرف گردد. این دمکرده را برای معالجه‌ی برونشیت و سرماخوردگی نیز تجویز می‌کنند.

درمان قولنج

·         پنج گرم ساقه و برگ خشک تاجریزی سیاه را در نیم لیتر آب جوش بریزید و دوازده دقیقه دم کنید.بعد، آن را صاف کنید و با عسل شیرین سازید و هر روز دو فنجان از آن را بخورید.

این دمکرده برای معالجه‌ی انواع قولنج‌های کبدی موثر و مفید است.

درمان سنگ کیسه صفرا

·         پانزده تا سی گرم ساقه گلدار گوش موش(حشیشه الزجاج) تازه را در ظرفی بریزید و روی آن یک لیتر آب خیلی جوش باز کنید و ده دقیقه به حال خودش بگذارید تا دم بکشد بعد آن را صاف کنید و با عسل شیرین سازید و هر روز دو تا سه فنجان از آن را در فاصله غذاهای اصلی بنوشید سنگ کیسه‌ی صفرا را خارج خواهد کرد ودردفع اسیداوریک موثرهم اثردارد.

درمان سیاه سرفه

·      جوشانده‌ی پامچال طبی را که در مورد برونشیت شرح دادیم به همان اندازه و مقدار که با عسل شیرین شده باشد به بچه‌هایی که دچار سیاه سرفه شده‌اند بدهید سرفه‌های ناراحت آنها را بخوبی درمان خواهد کرد.

درمان سکسکه

·      وقتی به سکسکه افتادید، که اغلب ممکن است علتش زکام و یا نزله باشد، یک قاشق چایخوری عسل طبیعی و خوب را در فنجان آب بجوشانید و با آن غرغره کنید.

درمان ا نواع دمل و آبسه

·      برای معالجه‌ و درمان انواع دمل و آبسه به مقدار نصف عسل و نصف آرد سفید را با کمی آب گرم مخلوط کنید تا مرهم عسل بدست آید. این مرهم باید کمی سفت باشد و آن را روی دمل و آبسه بگذارید تا چرک آن را بکشد.

درمان بیماریهای پوستی

·      سی گرم گل خشک پاخری(توسیلاژ) را در یک لیتر آب جوش بریزید و ده دقیقه دم کنید. بعد، آن را صاف کنید و با عسل شیرین نمایید و هر روز سه فنجان از آن را بین غذاهای صبحانه، ناهار و شام بنوشید.

اگر می‌خواهید برگ پاخری را در این مورد مصرف نمایید، باید شصت گرم برگ خشک پاخری را در یک لیتر آب سرد بریزید و ظرف محتوی آن را روی آتش بگذارید تا بجوش آید و دو دقیقه بجوشد. بعد،‌آن را صاف کنید و هر روز سه فنجان از آن را بنوشید.

دم کرده‌ و جوشانده گل و برگ پاخری درمان بیماریهای پوستی است.

·      تنطور پیاز کرم کش است و اگر روی پوست بمالید آن را ضدعفونی می‌کند. برای تهیه‌ی تنطور پیاز باید یک پیاز خام را ریزریز کنید و در شیشه‌ای بریزید و معادل وزن آن الکل سفید نود درجه رویش بریزیدو در آن را ببندید تا یک هفته بماند بعد آن را صاف کنید و باز در بطری بریزید و در آن را محکم ببندید و در مواقعی که احتیاج دارید در هر روز دو قاشق چایخوری کوچک مصرف کنید.

·         مخلوط عسل و سرشیر را روی خالهای قرمز پوست بمالید، آن را برطرف خواهد کرد.

·         عسل را روی پارچه‌ی نازکی بمالید و آنرا روی جوش‌های دردناک و یا عارضه‌ی بادسرخ بگذارید، خیلی موثر خواهد بود.

درمان اگزما

·      پنجاه گرم پوست خشک نارون را ریزریز کنید و در صدو پنجاه گرم روغن بادام شیرین بریزید و پنجاه گرم موم عسل را به آن اضافه کنید و ظرف محتوی آن را توی ظرفی که پر از آب جوش است و بصورت بن‌ماری درآمده است بگذارید و بهم بزنید. وقتی که خوب مخلوط شد، آن را در پارچه‌ای ریخته صاف کنید و از پمادی که بدست آورده‌اید هر وقت احتیاج داشتید کمی از آن را گرم کنید و روی جایی که اگزما دارد بمالید.

درمان سودای پوست

·      پنجاه گرم پوست خشک نارون را ریزریز کنید و در صدو پنجاه گرم روغن بادام شیرین بریزید و پنجاه گرم موم عسل را به آن اضافه کنید و ظرف محتوی آن را در ظرف آبی که روی آتش است و به صورت بن ماری درآمده است بگذارید تا موم و روغن با یکدیگر مخلوط شده و مرهمی بوجود آید که شما بتوانید آن مرهم را در جاهایی که احتیاج به معالجه دارند بمالید.

منظور از بن ماری این است که ظرف محتوی مورد نظر مستقیماً بر روی آتش قرار نگیرد بلکه در ظرف آبی که روی آتش است گذاشته شود.

شیر عسل

شیر: دو دسی لیتر

عسل مایع: یک قاشق سوپخوری

آب لیمو: چندقطره

تمام مواد را با هم مخلوط کنید و با هم‌زنی» آن را بهم بزنید تا خوب مخلوط شود و درته لیوان چند تکه یخ بیندازید و شیرعسل را روی آن خالی کنید، و بهم بزنید و جرعه جرعه بنوشید.

شیر سیب

سیب شیرین: یک عدد

شیر: یک دسی لیتر

شکر یا عسل: یک قهوه‌خوری

آب لیمو: چندقطره

سیب را رنده کنید و در شیر بریزید و با شکر و یا عسل شیرین کنید و مصرف نمایید.اگر دستگاه مخلوط کننده برقی «میکسچر» دارید می‌توانید به کمک آن این نوشابه را تهیه کنید. نوشابه شیر سیب لاغر کننده است و کسانی که می‌خواهند وزن خود را کم کنند بایدیک لیوان کوچک از آن را قبل از غذا بنوشند، این وسیله معده را ساکت و آرام خواهد کرد.

شیر پونج تخم مرغ

پونج انگلیسی از پنج فارسی گرفته شده و مقصود از آن اختلاط پنج ماده غذایی به صورت نوشابه است.برای تهیه شیر پونچ تخم مرغ باید این مواد را تهیه کنید.

زرده تخم مرغ: یک عدد

 شیر گرم: دو دسی لیتر

شکر یا عسل: یک قاشق قهوه‌خوری

گلاب: یک قاشق قهوه‌خوری

عسل و زرده‌ی تخم مرغ را بزنید تا خوب مخلوط شود. گلاب انتخابی را در حالی که بهم می‌زنید در آن بریزید. بعد شیرگرم را به آن اضافه کنید و در فنجانهایی که قبلاً گرم کرده‌اید، شیر پونج تخم مرغ را بریزید و برای مهمانان بیاورید.

ضمایم

عسل:

بعنوان یک داروی خواب‌آور و ترمیم حالت نقاهت و زخم‌ و سوختگی و بهبود صدا و انرژی بخش از سالهای بسیار دور توسط پزشکان روم، بقراط، مصریان و در جنگ جهانی و حتی خوانندگان مصرف می‌گشته است.

این ماده حاوی آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای آمینه و مواد معدنی و مقدار بسیاری ویتامین است.

اثر شناخته‌ شده‌ی آن: افزایش جذب کلسیم، افزاینده‌ی هموگلوبین[2] و ضد سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی، ترمیم کننده‌ی زخم‌های گوارشی، یک ملین طبیعی و بسیار خوب و منبع ویتامین همراه سرکه بعنوان ضدالتهاب مفصلی است. این دارو که در کلام معصومین علیهم السلام هزار خاصیت بر‌آن قائلند که از هر یک، هزار عارضه را می‌توان درمان کرد و در کنار حجامت نقش عظیمی در طب اسلامی دارد هم اکنون کاربرد موضعی آن را بیش از سیستمیک مورد توجه قرار داده‌اند.

این موضوع در طب سنتی و باستان و در سنت اسلامی نیز کاربرد داشته است. در پیکارهای صدر اسلام از آن استفاده می‌شده است.

مقالات متعددی از کاهش التهاب، تورم، درد، کنده شدن زخم‌های نکروزه بدون دبریدمان، خوبی پانسمان با برداشت بدون درد و جلوگیری صدمه به رشد مجدد بافت‌ها، رشد و ترمیم سریع بدون اسکار زیاد به طوری که نیاز به گرافت مجدد نباشد و بالاخره قطع بوی بد زخم که خواص عسل است منتشر گشته است. در بسیاری از موارد نیاز به مصرف آنتی‌سپتیک و آنتی‌بیوتیک‌های استاندارد نبوده است. بهبودی تقریباً در تمام موارد سریع و کامل بوده است.

استفاده از عسل بعد از شستشوی زخم از مواد اضافی صورت می‌گیرد و مصرف آنتی‌بیوتیکها و آنتی سپتیک‌ها در پانسمان‌تر موثر نیست و مصرف موضعی آن سیر بهبودی زخم را کامل می‌نماید و با افزایش اسمولاریته نقش کمک کننده ضد میکروبی ضمن رقیق شدن این عمل صورت می‌گیرد، از تعداد کولونی کانت استاف هوازی می‌کاهد و از رشد انواع مقاوم به آنتی‌بیوتیک ( Ecoli و بیش از 7 نوع باکتری عفونت زخم) حتی با رقت‌های بسیار کم جلوگیری می‌نماید.



[1] افرادی که رژیم غذایی کاملی برخوردارند و بدن آنها هیچ نوع کمبود غذایی ندارد، به هیچ وجه به گرده و سایر مواد بسیار مغزی یا داروهای مقوی نیاز ندارند و مصرف این مواد، اگر برای آنها ضرری نداشته باشد، سودی نخواهد داشت.

[2] ترکیبی از یک قاشق عسل و ده قاشق رنده‌ی سیب برای کم خونی مصرف می‌گردد.

2- http.bio.Waikato.ac.hz/honey2.shtml/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد