دانستنی ها در مورد خواص انواع عسل

با تحقیق و اقتباس از مراجع خطّی و غیر خطّی طب سنتی

دانستنی ها در مورد خواص انواع عسل

با تحقیق و اقتباس از مراجع خطّی و غیر خطّی طب سنتی

جلوگیری از گرفتگی رگهای خونی

جلوگیری از گرفتگی رگهای خونی:

به گفته‌ی محققان دانشگاه ایلینویز، کسی که روزانه 4قاشق عسل مصرف کند،آنتی‌اکسیدان مواد محافظ بیشتری در خون خود ذخیره خواهد کرد این مواد از گرفتگی رگهای خونی جلوگیری می‌کنند.

محققان به مردانی که بین 18 تا 68 سال سن داشتند به مدت 5هفته، هر روز یک لیوان آب با 4 قاشق پر عسل دادند، آزمایش خون این افراد نشان داد که در خون آنها به طور آشکار بیشتر از سایر افراد آنتی‌اکسیدان وجود دارد. آنتی‌اکسیدان ماده‌ای است که از بافتهای بدن در مقابل اکسیژن تهاجمی محافظت می‌کند. تحقیقات انجام شده در گذشته نیز نشان داده است، که عسل به اندازه‌ی سیب، موز یا توت‌فرنگی مواد محافظ و آنتی‌اکسیدان دارد. هر چه رنگ تیره‌تر باشد به همان اندازه حاوی پیوندهای مفید بیشتری است.

اثر عسل روی خون:

برای ساخته شدن هموگلوبین خون، آهن و ویتامین ب12کافی باید فراهم باشد. عسل از نظر آهن غذایی نسبتا غنی که با مصرف‌ آن سنتز هموگلوبین و در نتیجه گویچه‌های قرمز خون افزایش می‌یابد. با افزایش هموگلبین در خون، قدرت اکسیژن رسانی خون به بافت‌ها نیز بیشتر می‌شود که این امر خود نتایج مفیدی را در سوخت وساز و سلامت بدن به بار می‌آورد. بالا رفتن هموگلوبین خون در اثر مصرف مرتب عسل با آزمایش‌های مختلف به اثبات رسیده‌است.

سرماخوردگی:

در بعضی کتابها نوشته شده کسانیکه می خواهند سراسر زمستان را از سرماخوردگی محفوظ بمانند باید قبل از فصل مذکور روزانه مقداری اندک ویتامین ث و ویتامین آ تناول نماید. ولی آنچه را که همه بر این نظرند اثر درمانی عسل در زکام و سرماخوردگی‌هاست  که هم طب قدیم و طب جدید آن را متذکر نموده، امام رضاعلیه‌السلام در این مورد فرموده‌اند: هرکس بخواهد در دوره زمستان، زکام را از خود دور بدارد هر روز سه لقمه عسل میل کند.( و من اراد مدة الشتاء فلیا کل کل یوم ثلاث لقم من الشهد و اعلم  للعسل دلائل یعرف به  نفعه من ضره و ذلک منذ شی إذا درکه الشم عطس و مند شی یشکر و له عند الذوق حرارة (حرافة ) شدیدة فهذه الانواع من العسل قاتلة). به علاوه می‌دانیم کسانیکه به پولن و گرده گیاهی حساس باشند با بوییدن آن حساسیتی نشان می‌دهند که واضحترین آنها عطسه زدن و آبریزش بینی است. با توجه به اینکه گرده‌های گیاهی همیشه جزء عسلها می‌باشند. حضرت می‌فرماید: عسلی که بوییدن آن تولید عطسه می‌کند خوردنش برای همان کس ضرر دارد یا عسلی که مستی می‌آورد، یا گلو و مری را می‌سوزاند. بازانچه نشانی  از یک نوع حساسیت می‌باشد، خوردنش از طرف حضرت ممنوع شناخته شده‌است.

و اما فرمولهای زیر که بر پایه‌ی عسل تهیه می‌شوند، برای برطرف شدن عوارض سرما خوردگی نافع است.( منظور از یک قاشق یک قاشق غذاخوری است.)

1- مخلوط یک قاشق عسل+ آب ولرم+ یک قاشق آب لیموترش (قبل از هر وعده غذا)

2- مخلوط یک قاشق عسل+ یک لیوان شیر ولرم (قبل از هر وعده غذا)

3- مخلوط 100گرم عسل+ نصف استکان لیموترش (یک قاشق قبل از هر وعده غذا)

4- یک قاشق عسل+ یک استکان دم کرده مریم گلی+ یک استکان شیر (بعد از نهار و شام به مدت دو روز)

5- یک استکان عسل+ یک استکان آب ترب (یک قاشق قبل از هر وعده غذا)‌

6- یک قاشق عسل+ یک استکان دم کرده اکلیل کوهی (بعد از نهار و شام به مدت دو روز)

7- یک قاشق عسل+ یک فنجان دم کرده و صاف شده‌ی ساقه‌های گلدار آویشن (30گرم) در یک لیتر آب (بعد از صبحانه،نهار، شام به مدت دو روز)

8- یک استکان عسل+ یک قاشق چایخوری سیاهدانه (یک قاشق بعد از صبحانه، نهار و شام) برای رفع قطع تب و درمان عوارض سرماخوردگی.

9- 8 قاشق مرباخوری عسل (هر دو ساعت یک قاشق مرباخوری) برای درمان تب علف خشک(hay fever) در برخی افراد که به استنشاق گرد و غبار علف خشک((hayحساسند مفید است.

10- یک قاشق عسل+ یک استکان دم کرده 5گرم تخم رازیانه (نیم ساعت قبل از نهار و شام به مدت دو روز) برای کاهش تب.

11-یک قاشق عسل+ یک فنجان جوشانده گل بنفشه صاف کرده (هر 4ساعت یک فنجان)50گرم گل بنفشه را در یک لیتر آب بجوشانید وآن را صاف کنید و با دستور فوق بنوشید. این تجویز برای رفع تب، آنفلولانزا، عوارض سرماخوردگی و رماتیسم مفید است.

12- 2گرم گرد ریشه‌ی زنبق+ 4قاشق عسل ( هر 2ساعت یک قاشق چایخوری با یک فنجان چای صرف شود)

13- برای کمک به درمان سوزنیت، یک قاشق عسل موم‌دار را مثل آدامس به مدت 15دقیقه بجوید و موم باقیمانده را دور بریزید. (این عمل را 5بار در روز تکرار کنید) توجه داشته باشید که موم از لحاظ غذایی یا دارویی هیچ خاصیتی ندارد و اگر بلعیده شود،‌ بدون هضم شدن دفع می‌شود. بنابراین در این تجویز، تنها نقش موم در عمل جویدن آن است که احتمالاً جویدن باعث کاهش التهاب سینوسها یا درمان سینوزیت می‌شود.

14- جوشانده گیاه مامیران مخلوط با یک قاشق چایخوری عسل(شستشوی بینی با این مخلوط برای درمان سینوزیت مفید است.)

15- 4 قاشق عسل+ دم کرده‌ی گیاه بومادران در یک لیتر آب (یک فنجان هر 3ساعت نوشیده شود.) این نوشیدنی برای درمان آنفلونزا مفید است.

16- یک قاشق سوپخوری عسل را در یک چهارم لیتر آب ریخته و بجوشانید یک داروی مفید برای قرقره کردن به دست می‌آید که بهترین درمان انواع گلودرد است (با این مایع چشم را هم می‌توان شست.)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد